התוכנית בשיתוף מפמ"ר ספרות

תריסים ירוקים פתוחים

 / 

רונית לוינשטיין-מלץ

תריסים ירוקים פתוחים הוא ספרה של רונית לוינשטיין-מלץ המספר את סיפורה של הילדה ראובנה שמחפשת את המקור לשמה.

שתף תמונה

קופסת הזיכרונות

שתף משחק
פעילות מקדימה לקריאה

פעילות זו יכולה להתבצע בכיתה או בבית.

הציגו בפני התלמידים תקציר של הסיפור:

פתחו בהשמעת הקטע הפותח את הספר מתוך הגירסה המוקלטת שלו (פרק ראשון 0:23 עד 5:28. אפשר להריץ מדקה 2:03 עד דקה 4:33). ניתן להאזין לקטע הפתיחה בהאזנה כיתתית או בהאזנה פרטית, כל תלמיד ותלמידה באוזניות משלו. בקטע מוצגת הדמות הראשית ראובנה שמחליטה לחקור את שמה יוצא הדופן. המשיכו בהסבר השתלשלות העניינים: ראובנה מופתעת שאפילו ההורים שלה לא ממש יודעים מה מקור השם – סבא בנימין ביקש שיקראו לה כך, ולא סיפר על שם מי. למרבה המזל סבא השאיר אחריו "קופסת זיכרון" עם פריטים שונים מחייו. ראובנה ואחיה משנסים מותניים ויוצאים למסע בעקבות הפריטים, בתקווה שדרכם יגלו את סוד השם.

לפני קריאת הספר כולו, הציבו אתגר לתלמידים:

פתחו את "קופסת הזיכרון" הוירטואלית והתבוננו בכמה מן הפריטים שנמצאו בה. חשבו ונסו להציע: מה יכול להיות המקור לשמה של ראובנה?

כדאי לתת רמז והכוונה לפתרון: סבא בנימין חי במושבה זיכרון יעקב בתחילת המאה ה-20, והיה קשור למחתרת ניל"י.

כעת חפשו את הקשר של כל חפץ בקופסה לעובדות הללו, ואז חשבו איך שמה של ראובנה יכול להיות קשור לכך.

פעילות כיתתית לאחר הקריאה

חלק א: פתיח

הסיפור הוא מסע בעקבות קופסת זיכרון. בפעילות הפותחת פגשנו בחפצים מתוך הקופסה של סבא בנימין. אפשר להשמיע את הרשימה המלאה של החפצים כפי שהיא מופיעה בסיפור (פרק שביעי 1:25 עד 2:04).  נציג לתלמידים "קופסת זיכרון" וירטואלית. התלמידים יכנסו לקישורים ויתבוננו בפריטים:

שלב ראשון – משימת כתיבה: נבקש מהתלמידים לכתוב בדף עבודה לפחות שני משפטים על כל פריט, שבהם יתארו את המשמעות של הפריט בהקשר לסיפור ולרקע ההיסטורי שעליו הוא מבוסס.

שלב שני – חידה: על התלמידים לגלות מדוע נבחרו דווקא פריטים אלה. במקרה של קושי, המורה תתן רמז ותפנה את התלמידים לאותיות הפותחות את שמות הפריטים. (הם יוצרים את שם הגיבורה – ראובנה)

חלק ב: היכרות עם העלילות בסיפור

הספר מגולל מספר סיפורים קטנים המשולבים זה בזה,כשביניהם קשרים מסוגים שונים. בפעילות נתמקד בארבעה סיפורים מרכזיים הכלולים בספר. כדאי לכתוב או להקרין אותם על הלוח:

א.    הסיפור ההיסטורי של זכרון יעקב (האיכרים מול הפקידים, הברון ותרומתו למושבה, הכנסייה הארצישראלית הראשונה...)

ב.     הסיפור ההיסטורי של מחתרת ניל"י (אבשלום פיינברג, האחים אהרונסון, יוסף לישנסקי ועוד, יוני הדואר, ההטעיה בתרמיל, המשדרים לאונייה באמצעות התריסים...)

ג.      הסיפור האישי של סבא בנימין ומרים אהובתו (היכרותם, ה'נקרות' בהן נפגשו, עבודתה של מרים עם הלל יפה, הבטחתה לחולה, נישואיו השניים והמעבר לתל אביב...)

ד.     הסיפור האישי של ראובנה הילדה (שמה, העבודה שהוטלה עליה, מציאת הקופסה, הנסיעות לזכרון, השיט ביאכטה שלאורן, הבקבוק השמיני, ערב השיכורים, מציאת המעטפה עם המכתב אליה, בת המצווה...)

באמצעות "חלקי פאזל" (פתקים צבעוניים, או לוח padlet) יצרו הילדים פסיפס של חלקי הספר ויראו את כיצד הקשרים הסבוכים שיצרה הסופרת מתחברים ומתפרקים לסיפורים נפרדים שכל אחד מעניין בפני עצמו.

להלן שתי הצעות לפעילות – קבוצתית וזוגית (דיגיטלית):

א.    פעילות עם פתקים ממשיים:

אביזרים: פתקים בארבעה צבעים, כלי כתיבה, סלוטייפ.

חלקו את הכיתה לארבע קבוצות. כל קבוצה תקבל כותרת של סיפור, ומספר פתקים באותו צבע (6-8 פתקים).

כל קבוצה צריכה להעלות על הכתב בכל פתק פרט אחד מתוך הסיפור שלה: דמות, התרחשות, מקום, משפט מפתח, וכו'.

את הפריטים יוכלו התלמידים לדלות מזיכרונם, אך מומלץ יותר שימצאו אותם ישירות מהספר (בהאזנה או בקריאה).

סיפור א: פרקים 10-12 (מדקה 56:33 ועד 1:19:02); פרק 14 (1:25:58 ועד 1:33:05)

סיפור ב: קטע מתוך פרק 11 (1:07:55 עד 1:11:20); פרקים 13, 14 (1:19:14 עד 1:25:51); פרק 21 (2:21:02 עד 2:15:45) והמשכו בתחילת פרק 22 (עד 2:18:13); פרק 23 (2:21:27 ועד לסוף הפרק) ופרק 35 (3:42:15 ועד 3:49:49).

סיפור ג: פרק 11 (1:04:13 ועד 1:05:42); פרק 22 (2:18:13 ועד סוף הפרק); פרק 30 (3:01:50 ועד 3:09:18); פרק 36 (3:50:40 ועד3:57:00) ובעיקר פרק 42 (4:21:05 ועד סוף הפרק).

סיפור ד: פרק 2 (מדקה 9:48 ועד סוף הפרק); פרק 3 (11:25 ועד 13:21); פרק 4 (15:03 עד 17:35); פרק 6 (מדקה 29:03  ועד 31:25); פרק 7 (33:19 ועד 36:15); פרק 9 (45:32 ועד 46:50) ועוד.

מכיוון שארבעת הסיפורים שלובים יחד, כל אחת מהקבוצות תצטרך לדפדף קדימה ואחורה בפרקים השונים כדי לדלות פרטים השייכים לסיפור שלה. חברי הקבוצה יוכלו להתחלק לזוגות, וכל זוג יבחן קטע אחד ויספר לאחרים על ממצאיו.

התלמידים יוכלו להיעזר במורה להשלמות אם יש פרטים שהם זוכרים חלקית. מומלץ שהמורה יפנה אותם להאזנה לפרק רלוונטי.

לאחר מספר דקות, מתחילים לארגן את הפתקים על הלוח.

במרכז הלוח ציירו 4 "פתקים" ריקים, וציינו בהם פרטים נוספים שלא נזכרו ע"י התלמידים או שהם חשובים בעיניכם.

כל קבוצה בתורה צריכה לבחור פתק ולהדביק אותו ללוח בצמוד לפתק הקשור אליו לדעתו, ולהסביר את הקשר אם אינו מובן מאליו.

(למשל: לצד ריבוע שכתוב בו ניל"י, אפשר להדביק פתק על אהרונסון, על יוני הדואר או הנוצה שנמצאה בקופסה, על השיט של האחים בספינה, על המעורבות של מרים בפתיחת התריסים וכו').

כך נוצר פסיפס הסיפור, וארבעת הסיפורים השונים מתאחדים שוב – והפעם מעט אחרת.

 

ב.     פעילות דיגיטלית:

אביזרים: מקרן, כיתת מחשבים.

הכנה מראש: יצירת לוח שיתופי לפי הדגם הזה. (אין הכרח להציע דוגמאות כמו בלוח). לשם כך יש לפתוח שם משתמש באתר padlet – אתר ליצירת לוחות שיתופיים. באתר זה אתם יכולים לפתוח מעין לוח ספציפי לפעילות מסוימת, לשלוח את הקישור לתלמידים, והם יכולים להוסיף בו מידע משלהם וכך נוצר לוח שכולם נטלו חלק ביצירתו. להסבר על האתר מומלץ לצפות בסרטון הסבר של משרד החינוך.

בחרו יצירת לוח חדש בכפתור "הכן padlet",ובתבניות בחרו בתבנית "מדף". כעת צרו את ארבע העמודות: הסיפור ההיסטורי של המושבה זכרון יעקב, סיפורה של מחתרת ניל"י, סיפורם של סבא בנימין ומרים אהובתו, סיפורה של הילדה ראובנה. בהגדרות השיתוף, עליכם לדאוג שהלוח יהיה ציבורי או סודי (לא פרטי), וכן לסמן את האופציה "יכול לכתוב" תחת visitor permissions.

הלוח השיתופי מחולק ל-4 עמודות, עמודה לכל סיפור. התלמידים מתחלקים לזוגות, וכל זוג צריך להוסיף ללוח שני פתקים, בכל פתק יכתבו פרט שקשור לאחד הסיפורים: דמות, התרחשות, מקום, משפט מפתח, וכו'. (בשתי עמודות שונות ובלי לחזור על מה שנכתב כבר). בשורת הכותרת של הפתקים על התלמידים לציין את שמם.

לאחר שכל הזוגות סיימו, הקרינו את הלוח בפני כולם, כשלכל סיפור רשימת פתקים עם פרטים הקשורים בו.

כעת נסו ביחד להפוך את העמודות: שנו את כותרות העמודות, והפעם לארבעת השלבים במסע האישי של ראובנה:

1.    הנסיעה הראשונה לזכרון יעקב

2.    הנסיעה השנייה לזכרון יעקב והשיט

3.    "ערב השיכורים"

4.    המפגש עם משפ' חוברה בבית ראובנה.

על התלמידים לנסות להיזכר מה אירע בכל שלב, או מה למדה וגילתה ראובנה בכל מפגש – ולהעביר כל פתק לשלב המתאים במסע. התלמידים יציעו לאן להעביר כל פתק והמורה יבצע את ההעברה, או שהתלמיד שכתב את הפתק יעביר אותו לעמודה המתאימה. כך עד שכל הפתקים ימוקמו במקום המתאים להם, או לפחות 4 הראשונים בכל עמודה.

גם בפעילות זו משחזרים התלמידים מתוך הסיפורים הנפרדים את מהלך הסיפור המקורי.

 

חלק ג: פעילות מסכמת

לסיכום הכיתתי מומלץ להוסיף האזנה לפרק 43 – "סבא מתכנן לי מסיבה". אפשר לאתגר את התלמידים במהלך ההאזנה למצוא בתיאור מסיבת בת המצווה פרט אחד הקשור לכל אחד מן הסיפורים המרכיבים את הספר.

חידון מסכם

שאלון אישיות
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית