הספר "מרטין" מגולל את סיפור חייו של מרטין לותר קינג ואת מאבקו בהפרדה ובגזענות בארצות הברית
להורדת השיעור המלאלהורדת דף עבודההשמיעו את השיר "אנו נתגבר" (We shall overcome) בתרגומו לעברית מתוך אתר הספרייה הלאומית, או במקור באנגלית. לחילופין, אפשר להקרין את הסרטון שבו מתנגן השיר על רקע תמונות מפועלו של מרטין לותר קינג, או להקרין את הסרטון מתוך המצעד לוושינגטון בביצועה של הזמרת ג'ון באאז.
שאלו: על מה נאלצה הקהילה השחורה או ה"צבעונית" של ארצות הברית להתגבר? תנו כותרות כלליות לקשיים שעמדו בפני הקהילה (חוקים מפלים,שנאה, זלזול מצד הרשויות, חוסר אמפתיה), ולכל כותרת הוסיפו דוגמאות מן הספר.
הקרינו את נאומו של מרטין לותר קינג שנשא בצעדה בוושינגטון "יש לי חלום" (אפשר עד דקה 6:22). כל משפט בקטע נובע מכאב על חוויות שכל אחד מן הנוכחים בצעדה חווה בעצמו, או שמשפחתו חוותה. בקשו מהתלמידים להיזכר במאורעות המתוארים בספר, שבעקבותיהם הביע קינג כל אחד מן החלומות שלו. (לנאום המלא בעברית).
עיינו בנספח המופיע בסוף המערך: אבני דרך בחייו של מרטין לותר קינג. בנספח זה מובאים מאורעות חייו של מרטין לותר קינג, כשלצד כל מאורע ניתנים קישורים למקורות עיתונות המתייחסים אליו. בנוסף, מופיע התזמון שבו מתואר כל מאורע בספר "מרטין".
להלן שלוש הצעות לפעילות על בסיס תחנות חייו של מרטין לותר קינג. ניתן להפעיל את התלמידים בזוגות או בקבוצות:
התלמידים יתחלקו לזוגות או לקבוצות קטנות. כלקבוצה תקבל אבן דרך אחת או יותר מחייו של מרטין לותר קינג, מתוך הטבלה. על כל זוג ליצור שקופית המשלבת בין המידע הדיווחי המופיע בעיתון להתרחשויות האישיות והרגשיות כפי שהן מתוארות בספר.
כל זוג יפתח מצגת ב-google docs, וייצור לפחות שקופית אחת. בשקופית יופיעו שלושה אלמנטים: תצלום, קטע עיתונות, וציטוט מן הספר. אפשר לעצב את השקופית בצורת קומיקס. בסיום, ניתן לאחד את כל השקופיות למצגת אחת. לחילופין, אפשר לפתוח מלכתחילה מצגת אחת משותפת כשכל זוג עובד על שקופית מתוכה.
כדי להשתמש בכתבות העיתון יש לשמור אותן במחשב בתור תמונה (בלחיצה על הכפתור הימני בעכבר). אפשר לגזור מהתמונה חלקים באמצעות כלי החיתוך (נמצא בתפריט ה'התחל' ב-windows 10 ומעלה) או באמצעות תוכנת הצייר.
בחייו של מרטין לותר קינג מאורע הוביל למאורע, וכל מאורע היה משמעותי יותר ועורר הדים רבים יותר מקודמו. בפעילות זו נבקש מהתלמידים ליצור במחשב תרשים זרימה של ההתרחשויות השונות בחייו – החל מהתרחשויות אישיות בילדותו ובבגרותו ועד מאורעות שהשפיעו בהיקף ארצי. בתרשים זה ישולבו ציטוטים מן הספר המייצגים את השלבים השונים בחיי מרטין לותר קינג, וכן קטעי עיתונות.
בשלב הראשון אפשר לשרטט את התרשים בדף ולהטיל על כל קבוצה להכין חלק מהתרשים. ניתן ליצור מראש שלד של התרשים באתר goconqr.com (באתר זה אפשר גם לבנות מצגות ועוד). לשם כך יש לפתוח חשבון משתמש,ללחוץ בדף העליון משמאל על הכפתור הכחול create , ולבחור מתוך הרשימה את אופציית mind map.
יצירת התרשים פשוט המאוד: תווית ההתחלה כבר מופיעה, אפשר לגרור אותה לאן שרוצים. לחיצה על ה-+ בתחתיתה מאפשרת גרירת תוויות נוספות היוצאות ממנה, וכן הלאה. אפשר לשנות את צבע התוויות בתפריט העליון (ואולי ליצור אבחנה בין סוגי התרחשויות), וכן להוסיף לתווית תמונות וסרטונים באמצעות כפתור Insert Media. בסיום העבודה אפשר לשתף את התרשים בדרכים שונות בלחיצה על אייקון התיקייה משמאל למעלה (actions). למשל אפשר לבחור בפעולה post ולהעתיק את קישור ה-URL המתקבל.
כאשר מציגים את התוצר, אפשר ללחוץ על סימן ה- ‣ והתרשים יוצג בהדרגה שלב אחר שלב.
התלמידים יתחלקו לזוגות או לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל אבן דרך אחת או יותר מחייו של מרטין לותר קינג, מתוך הרשימה.
- כל קבוצה תחזור ותאזין לקטעים הרלוונטיים מן הספר ותקרא את קטעי העיתונים.
- התלמידים ימלאו את דף העבודה (ראו בהמשך המערך).
אנו יכולים למצוא בסיפורו של מרטין לותר קינג משמעות לחיינו אנו, בישראל. אמנם אין בישראל הפרדה ואפליה רשמית מטעם החוק, כשם שהדבר היה בארה"ב בימי ילדותו של מרטין לותר קינג. אך אין זה אומר שהגזענות והאפליה אינן קיימות, כפי שעדיין קיימות בכל ארצות העולם. גם בארץ היו התקוממויות כנגד יחס מפלה כלפי עדות שונות, החל בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל ועד היום. גם בישראל, ככל שצבע העור כהה יותר – כך קיימות יותר עדויות לאפליה ולגזענות.
תוכלו לפתח דיון בכיתה או להציע את הנושא כעבודת חקר בבית.
הפנו את התלמידים לדוגמאות מארכיון הספרייה:
התנועה קמה בשנות ה-70 בעקבות תחושת קיפוח עמוקה של הדור השני לעולי עדות המזרח. שמה של התנועה לקוח משם של תנועת מרי בארצות הברית. טענותיהם היו בעיקר כנגד קיפוח כלכלי, אך לא רק. הם העלו לתודעה את האפליה הגזעית הקיימת בצורה מוסווית או גלויה בציבור הישראלי.
במהלך השנים הראשונות לקום המדינה החלו להישמע טענות בדבר ילדי עולים חדשים מתימן אשר נעלמו מבתי החולים בטענה שנפטרו. הסערה פרצה מחדש בשנות ה-60 והוקמה ועדה לבדיקה, שמסקנתה הייתה שרוב הילדים נפטרו בבית החולים, בודדים נמסרו לאימוץ וכמה עשרות גורלם לא נודע. אף שלא נפתרה סופית התעלומה על גורלם של הילדים האבודים, יתכן כי התנשאות הממסד הרפואי והממשלתי כלפי ה"שחורים" הביאה להעלמת מידע מהורים על מצבם של ילדיהם.
בבתי ספר שבהם יש אוטונומיה למנהלים להחליט על קבלת תלמידים, עולה פעמים רבות טענה לאפליה על רקע גזעי. בכמה מקרים הוצגו טפסים לקבלת תלמידים במוסדות בחברה החרדית, שבהם יש לציין שם משפחה כמה דורות אחורה, כאשר משתקף מכך הרצון לברר את שייכותו החברתית-עדתית של התלמיד. תנועת ש"ס הוקמה על רקע אפליה כזו. מאוחר יותר הופנו כלפי תנועת ש"ס טענות שהקמת התנועה והרשת החינוכית שלה חיזקו את ההפרדה במקום לסייע לביטולה.
אפשר להביא גם דוגמאות מהעיתונות בתקופתנו ליחס מפלה בין אזרחים בגלל צבע עורם. למשל הפרדה בין יוצאי אתיופיה לאחרים בגנים ובבתי ספר, חשש לאכיפת יתר ולשימוש מופרז בכוח של המשטרה על פי צבע עור או המוצא.
פרק ראשון: מההתחלה ועד 5:30; מדקה 6:26 עד 10:00
פרק שני: מתחילת הפרק ועד 4:00; מדקה 6:45 ועד 8:26
פרק שלישי: מדקה 8:15 ועד 10:34
רשימות בשחור ולבן – רשמי תייר בארצות הברית
פרק שלישי: מדקה 11:19 ועד סוף הפרק
פרק רביעי: מתחילת הפרק ועד 4:09
אדם לבן נאסר על כניסתו לקפה "לצבעונים בלבד"
פרק חמישי: מדקה 9:20 ועד סוף הפרק
פרק שישי: מדקה 9:13 ועד 11:11; מדקה 14:10 עד 18:58; מדקה 20:31 ועד סוף הפרק
פרק שישי: מדקה 18:58 ועד 20:31
פרק שביעי: כל הפרק
פרק שמיני: מתחילת הפרק ועד 1:01
אנשי מסע החירות הוכו במיסיסיפי
הצעת החוק של קנדי נגד אפליה גזעית
פרק שמיני: מדקה 1:24 ועד 7:09
המצעד לוושינגטון (תצלום)
לקראת המצעד (מאמר מערכת)
פרק שמיני: מתחילת הפרק ועד 1:01; מדקה 7:10 ועד 7:55
רצח של סגן שריף בידי הקו-קלוקס-קלאן
פרק תשיעי: מתחילת הפרק ועד 2:35
פרס נובל לשלום למרטין לותר קינג
פרק תשיעי: 3:13 ועד סוף הפרק
תקציר של סיקור הרצח בתחנות רדיו שונות בארץ