עד שאבא יחזור

 / 

יהודית רותם

הספר שאנו עומדים להאזין לו מספר על רוֹבּי (רוברט) קסטנר, ילד אחד שעולמו טולטל בעקבות מאורעות השואה. לפני הקריאה נתבונן בציורים המתארים את התקופה ואחר כך נתעמק בסיפור.

שתף תמונה

יהדות מזרח אירופה והשואה - מאיר אקסלרוד

שתף משחק
לפני ההאזנה לספר

הספר שאנו עומדים להאזין לו מספר על רוֹבּי (רוברט) קסטנר, ילד אחד שעולמו טולטל בעקבות מאורעות השואה.

לפני ההאזנה לסיפורו, נתבונן בציורים המתארים את העולם היהודי במזרח אירופה לפני השואה ובמהלכה. באמצעות הציורים ננסה להתחבר לתקופה של סיפורנו ולהבין את המקום שבו חי רובי.

  • הקרינו לתלמידים את המצגת. במצגת מופיעות תמונות שצייר הצייר מאיר אקסלרוד, ללא כותרות והסברים.
  • לפני ההקרנה הנחו את התלמידים להתבונן היטב בציורים ולזהות את המתואר בהם. בקשו מהם לדמיין את העולם האמיתי המתואר בציורים ואת התחושות של הדמויות המופיעות בציורים.
  • בעקבות פעילות דמיון זו, בקשו מהתלמידים להציע חלוקה של הציורים לשתי קבוצות.

 כעת חזרו על המצגת והפעם הוסיפו הסברים לכל ציור (בעת ההקרנה המקרין יכול לראות את ההסברים לתמונות בלחיצה על "הערות" בסרגל התחתון).

התמונות נחלקות ל"לפני" ו"אחרי": ארבעת הציורים הראשונים מתארים את העולם היהודי במזרח אירופה לפני עליית השלטון הנאצי, ושני הציורים האחרונים מתארים את עולמם במהלך השואה. מצבים רבים שהיו אופייניים ליהודים בשואה אינם מתוארים בציורים, למשל: הסגירה בגטאות, רעב, הפרדת משפחות, מחבוא, הרג.

שאלות:

  • גם בתמונות של "לפני" השואה, הדמויות אינן נראות שמחות. מדוע לדעתכם? (במזרח אירופה היו פרעות, אנטישמיות והתנכלויות ליהודים עוד קודם לשואה)
  • בעוד חלק מן הציורים שמתארים את ה"לפני" הם בצבע אחד (עיפרון או דיו – "טוש"), הציורים מן השואה צבעוניים מאוד. מדוע לדעתכם טרח הצייר על צבעוניות עזה בציוריו אלה?

 

בעקבות ההתבוננות בציורים, שוחחו על חייו של ילד באותה תקופה:

  • אילו תחושות ורגשות עולים בו?
  • אילו שינויים מתחוללים בחייו?

 

כעת נאזין לסיפורו של רוֹבּי, שנולד בעיר פרשבורג (ברטיסלבה) שבסלובקיה והיה בן 7 כאשר כבשו הנאצים את עירו.

פתיחה (הצעה א): משפחתו של רובי

בעקבות ההאזנה לספר

בסיפור שהאזנו לו מתוארים טלטוליו של רובי בין בני משפחה שונים או מכרי המשפחה. לכל אחד מבני המשפחה הנזכרים בסיפור חלק בגלגוליו ובקורותיו.

נמחיש בדרך ויזואלית את הדמויות המרכזיות במשפחה באמצעות עץ משפחה. בעץ מובא מידע בסיסי על כל דמות. התלמידים יוסיפו מידע משלהם על חלקה של הדמות בסיפורו של רובי. אפשר להכווין אותם בשאלות:

-        מה השפעתה של הדמות על חייו של רובי?

-        כיצד הדמות קשורה לסיפור בריחתו?

-        מהו יחסו הרגשי של רובי אל הדמות (אהבה, דחייה, אמביוולנטיות) ומדוע?

 

פתיחה (הצעה ב): המסע של רובי

רובי עבר מקומות רבים, והחליף שמות ומשפחות. נעקוב אחר המסלול שעבר וניזכר בקשיים שעמד בפניהם בכל מקום.

הציגו את המפה, ובכל מקום בקשו מהתלמידים להיזכר בפרט הקשור למקום (מה היה הכינוי של רובי באותו מקום? מי היו המארחים שלו? כיצד חששם? מי מבני משפחתו היה איתו? האם אירע שם אירוע משמעותי?)

יש לעבור בין המקומות באמצעות לחיצה על החץ. בחלק מן המקומות יש תצלום שניתן להציגו בלחיצה על הסמן.

 

רשימת המקומות:

  • בית הוריו בפְּרֶשְׂבּוּרג (בְּרָטיסְלָבָה) בסְלוֹבַקְיָה
  • בית הסבא ברנרד וסבתא ברטה בטוֹפּוֹלצָ'אני
  • ביתם של דודה סְטֶלה ודוד אלי בבּוּדַפֶּשְׂט בהונגריה, בדרך לשם קיבל את שם בן דודו – בנדי שטיינר.
  • ביתם של ג'וּלָה וז'וּז'י נֶמט בכפר קֶצְ'קֶמֶג בהונגריה (עם הכלב בּוֹגָר), שם כונה פֶּטֶר הֶגְדוּש
  • ביתם של דודה טָאוּבּי ודוד אֶצ'י שטיינר בכפר אוּיפֶּשְט בהונגריה, עם בן דודו בַּנדי ואחיו
  • חזרה לבודפשט לדודה סטלה
  • מסלול המסע עם עליית הנוער: בודפשט, בּוּקַרֶשְׂט, סוֹפיה, יוון, טורקיה, ראש הנקרה, עתלית. בנסיעה הזו קיבל את השם אשר ברוך, שמו של ילד שכנראה נלקח למחנה השמדה ורובי קיבל את הסרטיפיקט שלו.
  • תל אביב – סיום המסע, בבית דודו. שינה את שמו לשמו העברי – משה, ואימץ את שם המשפחה של דודו – בר יודא (על שם סבו).

 

נבקש מהתלמידים ליצור בעצמם מפה כמו זו ולהוסיף לה תצלומים שמצאו ברשת. מומלץ לעשות זאת באתר StoryMap.

 הנחיות לעבודה באתר:
פתיחת מפה חדשה

יש ללחוץ על כפתור Make a StoryMap, ואז להירשם עם חשבון גוגל (אם אין חשבון גוגל – יש לפתוח לשם כך). יש לפתוח מפה חדשה (New), לתת שם למפה, ולאשר.

כאשר נפתח הדף הראשי של המפה, יש למלא את כל הפרטים שמעוניינים בהם: כותרת המפה, תצלום פותח (אפשר להזין כתובת של תמונה או להעלות תמונה מהמחשב), וכן טקסט הקדמה. בדף הראשי מופיעה מפת העולם, שבה יסומנו המקומות הנבחרים. בכפתור Options אפשר לקבוע את השפה ואת מראה המפה – הצבע, סימון הרחובות, וגם עיצוב (למשל עיצוב של צבעי מים).

הזנת המקומות

כעת יש להזין את כל המקומות שיסומנו במפה. בצד שמאל יש ללחוץ על סימן ה+ עם ההתוויה Add Slide. נפתח דף דומה מאוד לדף הפתיחה. בתיבת החיפוש המופיעה על המפה שבראש הדף יש להזין שם של מקום ולבחור מתוך הרשימה. אפשר לנסות בעברית או באנגלית. אפשר להזין מקום על ידי הזזת הסימון למקום המתאים במפה, תוך התקרבות והתרחקות עם כפתורי הזום בצד שמאל. מומלץ להוסיף לכל מקום תמונה, כותרת ומידע. אפשר לשנות את מראה הסמן והרקע באמצעות הכפתורים בתחתית הדף מימין.

בדרך זו יש להוסיף את כל המקומות שמעוניינים לציין במפה. יש להקפיד לשמור את המידע בכפתור התכלת – Save. כדי להציג את המפה שלכם יש ללחוץ על Preview במרכז למעלה. בעזרת החיצים ניתן לעבור מנקודה לנקודה. כדי לחזור למצב עריכה לחצו על הכפתור Edit.

אפשר לקבל קישור למפה בלחיצה על כפתור Share מימין למעלה.

סיכום

הסיפור מתמקד במסעו של רובי שניצל ממוראות השואה והגיע לארץ. רבים מבני משפחתו המורחבת לא ניצלו ונרצחו בשואה. חשוב לזכור גם אותם – בספר הם נזכרים בשמם האמיתי.

אנו ננציח את זכרו של אביו של רובי – אלפרד אברהם קסטנר שנספה במיידנק. אפשר לבחור אופן הנצחה מתאים מבין הרעיונות הבאים:

  • פרויקט הנצחה בבית הספר או בכיתה
  • התנדבות עם ניצולי שואה
  • יצירת עטיפות לנרות נשמה לזכרו ולזכר קרבנות שואה אחרים כמו בני משפחה של התלמידים. על העטיפות אפשר לכתוב מילים לזכרו, ולתאר את מאפייניו האנושיים כפי שעולה מן הספר.

פעילויות בעקבות הספר

עולמו של רובי

העולם היהודי באירופה היה עשיר ומגוון, ורובו ככולו חרב בשואה. יחד עם ששת מיליוני הנרצחים חרבו גם הקהילות, בתי הכנסת, ומאפיינים רבים של התרבות היהדות המקומית.

בפעילויות הבאות נתייחס לפרטים שונים שהיו חלק מהעולם היהודי שחרב.

 

חידון התאמה: מאכלים

פעילות: שמות וכינויים
חידון מילים ומונחים
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית