מלאלה יוספזאי היא הזוכה הצעירה ביותר בפרס נובל לשלום על פעולותיה האמיצות למען חינוך לבנות בפקיסטן. סיפורה האישי מגולל את הסיכונים שלקחה על עצמה במאבקה, כמעט עד איבוד חייה. נעקוב אחר סיפורה מעורר ההשראה.
אילו הייתם בנעליה של מלאלה, האם הייתם נוהגים כמוה? מדוע?
מה היה החלק בסיפור שהזדהיתם איתו במיוחד? האם היה חלק שגרם לכם להרגיש לא בנוח?
האם הסיפור שינה את גישתכם כלפי לימודים? אם כן – במה? אם לא – הסבירו מדוע.
רבים סביבנו, ואולי גם אנחנו, מתלוננים על ההכרח ללמוד. מה, לדעתכם, הסיבה לפער הזה בין גישתה של מלאלה ללימודים לגישת התלמידים סביבכם?
גיבורת הסיפור – מלאלה יוספזאי – מתנגדת באומץ לאנשי הטליבאן ששולטים באזור מגוריה בפקיסטאן. הטליבאן הוא תנועה לוחמת קיצונית שדוגלת ביישום עקרונות האסלאם המחמירים הלכה למעשה. כחלק מזה, אסרה התנועה על נערות ללמוד בבית ספר. מלאלה, בתמיכת אביה מנהל בית הספר שלה, המשיכה ללמוד וכמעט שילמה על כך בחייה.
לפני שנאזין לסיפורה של הנערה האמיצה הזו, נכיר דמות פוליטית שהייתה מודל של מלאלה לחיקוי, וננסה להבין דרך דמות זו את הסיבה להתעקשותה של מלאלה ללמוד בבית ספר.
פעילות בזוגות
א. פקיסטן – תעודת זהות
שלחו את התלמידים לחפש מידע על פקיסטן ברשת. עליהם להשלים "תעודת זהות" של המדינה בדף העבודה.
ב. בנזיר בהוטו – מנהיגה פקיסטנית
קראו את שלוש הכתבות הבאות. כתבה אחת עוסקת בהיתר לנשים לבחור בפקיסטן, ושתי הכתבות האחרות עוסקות בדמותה של ראש ממשלת פקיסטן בנזיר בהוטו, שעלתה לשלטון לפני הולדת מלאלה וגורשה מהמדינה בידי מתנגדיה. בהוטו חזרה למדינה במטרה לחזור לשלטון, אך נרצחה בידי אנשי טליבאן כשמלאלה הייתה בת עשר.
אילו תכונות אופי והתנהגויות של בהוטו יכולות להוות השראה לנערות בארצה?
כעת פתחו את אפליקציית אייקאסט והאזינו לספר "אני מלאלה", המגולל את סיפורה של מלאלה יוספזאי.
בעקבות ההאזנה לספר
האזנו לסיפורה המרגש של מלאלה יוספזאי, נערה שעד גיל 15 נדרשה לאומץ רב כדי לחוות דברים שעבורנו נראים טריוויאליים.
התחילו את הפעילות בשני סרטים קצרים.
עמק סוואט – סרטון המציג את אזור מגוריה של מלאלה, אזור שהיופי הפראי והמדהים שלו עומד בניגוד כואב לכיעור ולהרס שהשליטו בו הטליבאן. במהלך הצפייה היזכרו בתיאורים של מלאלה והקבילו אותם למה שמוצג בסרטון (פסגות מושלגות, "ההר הלבן" מול "ההר השחור", נהרות ואגמים, שמים כחולים). אפשר להציג רק חלק מהסרט.
"הוא קרא לימלאלה" – קדימון לסרט תיעודי העוסק בחייה של מלאלה, ובו צילומים מרגעים שונים בחייה, גם כאלה שהתרחשו לאחר שנכתב הספר (למשל, הזכייה בפרס נובל לשלום).
הספר משלב בתוכו מידע רב לא רק על מלאלה וחייה האישיים, אלא גם על הרקע הפוליטי האקטואלי של האזור כולו. מידע זה הכרחי אמנם להבנת המתרחש, אך הוא מרחיק אותנו מנקודת המבט האישית של הילדה שחוותה אותו. לצורך הפעילות התלמידים יפרידו מתוך הספר את החוויות האישיות של מלאלה, ויצרו מהן יומן – אולי בצורה דומה למה שהביעה ב"יומנה של גול מקאי", יומן שכתבה מלאלה תחת שם בדוי עבור רשת החדשות הבריטית BBC. כדאי להיעזר בדף העבודה.
אופן העבודה:
1. בחירת קטעים
התלמידים יאזינו לספר ויבחרו ממנו נקודות מפתח וחוויות משמעותיות בחייה של מלאלה. עליהם לכתוב אותן בקצרה בגוף ראשון – כאילו זהו יומן שמלאלה רושמת.
2. איסוף אילוסטרציות
התלמידים יחפשו ברשת תמונות שיכולות להתאים כאילוסטרציה למאורעות המופיעים ב"יומן" שכתבו. עליהם לשמור את התמונות במחשב.
3. יצירת היומן כספר דיגיטלי
כעת התלמידים יצרו את היומן באתר OurBoox. לשם כך יש לפתוח חשבון חינמי באתר, וללחוץ על 'יצירת ספר' (Create a New Book). הם יתבקשו לתת כותרת לספר, ואז יתבקשו למלא את דפי הספר. ניתן לבחור בכל דף האם לשים בו תמונה או טקסט. מומלץ להקדיש עמוד לכל מאורע, ולהביא מול כל עמוד טקסט עמוד עם תמונת אילוסטרציה. אפשר לשנות את גודל הגופן, למשל לצורך כותרות.
הוספת דפים נעשית באמצעות הכפתור בתחתית העמוד מימין New Page.
בלשונית הצמודה ללשונית העורך אפשר לערוך את הכריכה וכן לבחור באפשרות קריאת הספר מימין לשמאל. יש ללחוץ על כפתור save בתחתית העמוד. לצפייה בספר אפשר ללחוץ על הקישור הישיר אליו בתחתית העמוד משמאל. לצד הקישור יש גם אפשרות לבחור האם הספר יפורסם באינטרנט או יהיה פרטי. את הקישור לספר שהוגדר כפרטי אפשר לשלוח לאחרים לצפייה, אך הספר לא יופיע בספריית האתר.
בחרו שלושה משמות המקומות וכתבו על כל מקום מה למדתם עליו בעקבות ההאזנה לספר.
"אני מלאלה": לימודים – זכות או חובה?
/
מלאלה יוספזאי היא הזוכה הצעירה ביותר בפרס נובל לשלום על פעולותיה האמיצות למען חינוך לבנות בפקיסטן. סיפורה האישי מגולל את הסיכונים שלקחה על עצמה במאבקה, כמעט עד איבוד חייה. נעקוב אחר סיפורה מעורר ההשראה.