תחרות הכתיבה לנוער של הספרייה הלאומית לשנת התשפ"ה
בדרך
הספרייה הלאומית מזמינה אתכם, תלמידות ותלמידים,
לכתוב שיר או סיפור קצר בהשראת אוצרות הספרייה,
להשתתף בסדנאות כתיבה ואולי לזכות בפרסים
על התחרות
י"ד בכסלו התשפ"ה
15.12.24
מקוונות
בתאריכים לבחירתכם
להגשת היצירות
ג' בטבת התשפ"ה
3.1.2025 עד 13:00
אירוע מקוון
ז' בשבט התשפ"ה,
5.2.2025
בספרייה הלאומית
כ' באדר התשפ"ה
20.3.2025
בדרך לתחרות עוצרים בסדנת כתיבה
סדנאות כתיבה עם הסופרת רינת פרימו
מה עושים בסדנת הכתיבה?
מדברים על רעיונות לשיר או לסיפור לתחרות ומתנסים בתרגילי כתיבה שיציידו אתכם בכלים יעילים וייתנו לכם השראה.
איפה יתקיימו הסדנאות?
אין צורך לארוז תרמיל לדרך. הסדנאות יתקיימו בזום.
אז מה עושים עכשיו?
כל מסע מתחיל בצעד אחד. אתם מוזמנים להירשם כאן. הסדנאות ללא תשלום, אך ההשתתפות בהן מותנית בהרשמה מראש.
על המנחה:
רינת פרימו היא סופרת ילדים ונוער. בין ספריה תמצאו את "החבר הכי טוב שלי" ואת "מכתב לביאליק". רינת גם ייסדה וערכה את עיתון הילדים "אדם צעיר". כיום היא העורכת והבעלים של הוצאת "המבוך" לספרי ילדים ונוער.
תאריכי סדנאות הכתיבה המקוונות:
- יום שלישי, ט"ז בכסלו, 17.12.24, בשעה 17:00
- יום שני, כ"ב בכסלו, 23.12.24, בשעה 17:00
- יום שלישי, ל' בכסלו, 31.12.24, בשעה 11:00
משימת כתיבה
יש דרכים ברורות לגמרי: הדרך לבית הספר מתחילה בבית שלנו ונגמרת בבית הספר; הדרך להצלחה בלימודים מתחילה בהתכוננות למבחן. אבל איפה מתחילה הדרך להיות אדם טוב יותר? ואיפה היא נגמרת? האם אפשר לזהות את הדרך בזמן שאנחנו הולכים בה? ואֵילו סימנים אנחנו משאירים אחרינו?
הספרייה הלאומית מזמינה אתכם ואתכן לכתוב שיר או סיפור קצר (עד 500 מילים) בנושא "בדרך".
אתם תחליטו אם לכתוב על דרך שמתחילה מסע פלאי או על דרך מוכּרת. אתם תבחרו אם לכתוב יצירה מצחיקה, דרמטית או מרגשת.
אנחנו נקרא בשמחה כל מה שתבחרו לכתוב.
אז צאו לדרך, שבו, כתבו את יצירותיכם ושלחו לנו אותן.
השראה לדרך
הדרך שבה אנחנו הולכים לעולם תהיה מושפעת מהדרכים שבהן הלכו קודמינו. חיפשנו באוספי הספרייה הלאומית תצלומים שתוכלו לשאוב מהם השראה לכתיבה.
יש מסעות שחוזרים על עצמם מדי יום. הם רגילים בעינינו, עד כדי כך שהם כמעט שקופים.
הילדות בתמונה צולמו לפני 52 שנים. מעניין איזו דרך עברו מאז.
האם ניסיתם פעם ללכת לבית הספר או לבית של סבתא בדרך שונה מהרגיל? האם יכולים לקרות דברים לא רגילים בדרך הקבועה שלנו?
כשאנחנו יוצאים לדרך, אנחנו נעזרים בסימנים: תמרור, מפות גוגל, אפילו תחושת בטן, ואלה מובילים אותנו במסלול הנכון.
המפה שלפניכם צוירה לפני כ-500 שנה. מופיעות בה שלוש יבשות: אירופה, אפריקה ואסיה, והן מאוירות כפרח שבמרכזו ירושלים. ככל הנראה,המפה לא באמת עזרה למי שרצה להגיע מאפריקה לירושלים, אבל היא בהחלט הביעה את תחושת הלב של מי שצייר אותה – ירושלים היא מרכז העולם.
מזהים את האיש במרכז התמונה?
זה דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, ואיתו קבוצת עיתונאים מחו"ל שבאה לסקר את חייו בנגב. סביבם רק חול וחול, אבל לדוד בן-גוריון הדרך ברורה. דוד בן-גוריון היה מורה הדרך של מדינה שלמה. לכולנו יש אנשים שאנחנו מתייעצים איתם כשאנחנו לא בטוחים לאן לפנות.
מיהם מורי הדרך שלכם?
שתי נערות על קו סיום של מרוץ שליחים –מרוץ קבוצתי שבו מקל עובר מיד ליד בין חברי הקבוצה, והניצחון נקבע לפי ההישגים של כולם יחד.
ממי קיבלת את המקל במרוץ השליחים שלך?
המקל יכול להיות נסיבות החיים שלתוכן נולדת, הישגי עבר שעליהם בנויים חייך או השראה שעוברת מדור לדור ומכוונת את הדרך שלך.
בדרך כלל אנחנו הולכים בדרכים שכבר סללו בשבילנו, אבל לפעמים הדרך אינה סלולה. לעיתים היא אפילו חסומה.
במשך 20 שנה חיפש ד"ר אלכסנדר פְלֵמינג דרך לרפא זיהומים. יום אחד הוא גילה שבצלחת לגידול חיידקים במעבדה התפתח עובש וסביבו אזור נקי מחיידקים. העובש שפלמינג גילה התפתח לאנטיביוטיקה שאנחנו משתמשים בה היום. זו הייתה פריצת דרך ששינתה את עתיד האנושות.
פריצות דרך קורות בחיי כולנו. רגע אחד (או 20 שנה) אנחנו הולכים בדרך ללא מוצא, וברגע הבא נגלית דרך המובילה למקום חדש.
בשיר המפורסם The Road Not Taken של המשורר רוברט פְרוֹסְט, מתואר אדם שעומד בפני שתי דרכים, אך חייב לבחור רק באחת ויודע שלא יוכל לשוב על עקביו. אחרי שנים הוא ייזכר באנחה (של סיפוק או של צער?) בדרך שבה לא בחר.
האם גם לכם יש דרך כזו? ואולי מישהו ממשפחתכם מספר על החמצה בשל הדרך שלא הלך בה?
פרסים
פרס בסך 2,000 ₪
פרס בסך 1,000 ₪
פרס בסך 600 ₪
היצירות שזכו בשנת תשפ"ד בנושא מחר
למורים ולמורות
כולנו נמצאים בדרך, ארוכה או קצרה, כזו שבנויה מאבנים וסלולה מאספלט או כזו שעשויה ממעשים ומפעולות. כולנו מחכים להגיע ליעד, אבל מבלים זמן רב בדרכים.
בקשו מהתלמידים והתלמידות לדמיין דרך שהם הולכים בה או רוצים ללכת בה. בקשו מהם להתחלק לזוגות ולתאר את הדרך לפרטי פרטים: מהו תוואי הדרך? האם היא מפותלת או ישרה? אילו נופים נשקפים לאורכה? האם יש לכם שותפים לדרך? מי הם? על מה אתם חושבים כשאתם הולכים בדרך? למה אתם מצפים?
הקרינו את התצלום של הילדות בדרכן לבית הספר. הילדות הולכות בדרך הזו כל יום. האם עשוי לקרות בה משהו בלתי צפוי?
ערכו דיון בכיתה:
התבוננו בדמויות בתמונה. על מה הן משוחחות לדעתכם?
איזה אירוע בלתי צפוי יכול לשנות את המסלול הרגיל שלהן או את היעד שלהן?
דמיינו מקום או יעד ואת הדרך שעליכם לעשות כדי להגיע אליהם. ממה מורכבת הדרך הייחודית שלכם?
הַקדישו רבע שעה לכתיבה אישית של טקסט קצר בעקבות מקורות ההשראה מהספרייה. באפשרותכם לכתוב שיר, סיפור ואפילו סתם מילים שעולות לכם לראש בעקבות התמונה או השיחה עליה. הטקסט יכול לעסוק בדרך אמיתית או דמיונית. תוכלו להציע לתלמידים להתחיל את הטקסט כך: "זה היה יום רגיל, והדרך התמשכה עד לאופק. לא ציפיתי ש..."
כללי התחרות
התחרות מיועדת לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-י"ב
יש להגיש שירים או סיפורים קצרים עד 500 מילים
אפשר להגיש יצירה אחת בלבד. אם תוגש יותר מיצירה אחת, רק האחרונה שבהן תועבר לשיפוט
היצירות צריכות להיכתב בעברית בלבד
היצירות חייבות להיות מקוריות
יש להגיש את היצירות באמצעות הטופס הייעודי באתר
שאלות נפוצות
פרס שני – 1,000 ₪
פרס שלישי – 600 ש"ח