בשיתוף מפמ"ר ספרות

יש ילדים זיגזג

 / 

דויד גרוסמן

נצטרף למסעו של נוני גיבור הספר בעקבות סיפור חייו וחיי הוריו

שתף תמונה

שתף משחק
לקראת ההאזנה לספר

 

"פתיחת סיפור היא כמעט תמיד התקשרות חוזית בין הכותב לבין הקורא"

(עמוס עוז מתחילים סיפור עמ' 11)

כוונת הדבר היא, שבפתיחת סיפור בדרך כלל מגדיר הכותב במה עוסק סיפורו, ומיהן הדמויות שיעמדו במרכזו.

נאזין לפתיחת סיפורו של דויד גרוסמן "יש ילדים זיגזג", וננסה להבין מן הפתיח מהו ה'חוזה' שנחתם בין הסופר לקוראים (והמאזינים):

 

א. האזנה – פתחו את אפליקציית אייקאסט והאזינו לפתיחת הספר "יש ילדים זיגזג" (כל תלמיד באוזניות שלו או באופן כיתתי) עד דקה 2:40.

כדי להכניס את התלמידים לאווירה, הקרינו ברקע תצלום של תחנת הרכבת בירושלים בשנת 1957, השנה בה נולד גיבור הספר – אמנון.

בקשו מהתלמידים לרשום לעצמם במהלך ההאזנה ולאחריה את רשימת הדמויות המרכזיות הנזכרות בקטע.

בעקבות ההאזנה על התלמידים להציע: מי הדמות המרכזית?מה מאפיין אותה? מיהן הדמויות האחרות, מה מאפיין אותן, ומה הקשרים בין כל אחת מהן לדמות הראשית?

 

ב. ניסוח החוזה – בעזרת דף העבודה, כל תלמיד ינסח את ה'חוזה' שנחתם בין הקורא לסופר בפתיחת הספר:

-        המאורע המרכזי בסיפור

-        מערכת היחסים שבמרכז הסיפור

-        הדמות הראשית בסיפור

למסקנות האלה שנרשום בחוזה נשוב לאחר הקריאה.

פתיחה

בעקבות ההאזנה לספר

 

שמו של הספר, "יש ילדים זיזג", מתייחס לאופיו של הגיבור הראשי – נונו, אופי שעוצב בהשפעת תולדותיו ובהשפעת משפחתו. אילו "זיגזגים"חווה נונו עוד בהיותו תינוק? אילו שני צדדים נטבעו בו, שאותם קיבל בתורשה משני הוריו, ואיך זה בא לידי ביטוי במהלך חייו ובסיפור?

 

אפשר לשרטט טבלה ובה שני טורים: טור אחד ייצג את הצד"שומר החוק" בחייו של נונו (זהיר וחששן, אוהב לרָצות, חולם על חיי משפחה מסודרים ובורגניים) והטור השני ייצג את הצד ה"פושע" בחייו (נסחף בשקריו ובדמיונותיו, אוהב להפגין כביכול אומץ מול חבריו, נכנע למעשי קונדס ועוד). נציין בטור המתאים בטבלה התרחשויות בחיי נונו ותכונות אופי שלו.

הצעה ללימוד א: מקומות ומשמעותם

המקומות הנזכרים בסיפור הם נקודות ציון משמעותיות בתולדות משפחתו של אמנון, נונו.

באמצעות האתר StoryMap צרו את המסע המשפחתי שעורך נונו בלילה אחד בעקבות סביו והוריו. שלבו בנקודות המסע תצלומים ומידע מתוך הסיפור.

להלן כמה תצלומים שתוכלו להיעזר בהם בפעילות:

קטר רכבת

בית החרושת לשוקולד "עלית" בצומת עלית ברמת גן

הר הירח – הר אל מול בקעת הירדן (בתצלום: אזור כוכב הירדן)

בית הבימה – בשדרות רוטשילד בתל אביב

חוף הים בתל אביב

תחנת הרכבת בירושלים

הצעות למקומות נוספים: כלא רמלה (כיום כלא איילון,שהיה כלא הנשים בשנים שבהן הייתה זוהרה בכלא), חיפה (מקום מגוריו של הדוד שמואל שלהב).

 

הנחיות לעבודה באתר StoryMap:

פתיחת מפה חדשה

יש ללחוץ על כפתור Make a StoryMap, ואז להירשם עם חשבון גוגל (אם אין חשבון גוגל – יש לפתוח לשם כך). יש לפתוח מפה חדשה (New), לתת שם למפה, ולאשר.

כאשר נפתח הדף הראשי של המפה, יש למלא את כל הפרטים שמעוניינים בהם: כותרת המפה, תצלום פותח (אפשר להזין כתובת של תמונה או להעלות תמונה מהמחשב), וכן טקסט הקדמה. בדף זה מופיעה מפת העולם, שבה יסומנו המקומות הנבחרים. בכפתור Options אפשר לקבוע את השפה ואת מראה המפה – בצבע, עם סימון רחובות, וגם בעיצוב של צבעי מים.

הזנת המקומות

כעת יש להזין את כל המקומות שיסומנו במפה. בצד שמאל יש ללחוץ על סימן ה+ עם ההתוויה Add Slide. נפתח דף דומה מאוד לדף הפתיחה. בתיבת החיפוש המופיעה על המפה שבראש הדף יש להזין שם של מקום ולבחור מתוך הרשימה. אפשר לנסות בעברית או באנגלית. לא כל הרחובות מופיעים במפה ולכן אפשר לכתוב שם של מוסד, מבנה או מקום מוכר. אפשר להזין מקום על ידי הזזת הסימון למקום המתאים, תוך התקרבות והתרחקות עם כפתורי הזום בצד שמאל. מומלץ להוסיף לכל מקום תמונה, כותרת ומידע. אפשר לשנות את מראה הסמן והרקע באמצעות הכפתורים בתחתית הדף מימין.

בדרך זו יש להוסיף את כל המקומות שאתם מעוניינים לציין במפה. יש להקפיד לשמור את המידע בכפתור התכלת – Save. כדי להציג את המפה שלכם יש ללחוץ על Preview במרכז למעלה. בעזרת החיצים ניתן לעבור מנקודה לנקודה. כדי לחזור למצב עריכה לחצו על הכפתור Edit.

אפשר לקבל קישור למפה בלחיצה על כפתור Share מימין למעלה.

דוגמה למפה מוכנה: (מפת ההתרחשויות של הסיפור)

הצעה ללימוד ב: חפצים סמליים

לאביזרים המופיעים בספר יש חשיבות רבה לגבי הדמויות. הם מסמלים את אופיין, את רגשותיהן, את חלומותיהן ואת מקומן בחיים.

בלשים, כמו אבא של נונו, מתבוננים בחפצים ומוצאים בהם רמזים המלמדים על בעליהם.

כל תלמיד יבחר שלושה חפצים המוזכרים בסיפור, כלאחד מהם קשור לדמות אחרת.

 

כפתיח הציגו להם חידון קצר עם כרטיסים מתהפכים על הדמויות – למי שייך כל חפץ?

 

באמצעות תוכנת canva צרו פוסטר המסביר את הקשר בין כל חפץ לדמות שהוא שייך לה. יש להיעזר בהכוונות שבדף העבודה.

 

הצעות לאביזרים:

אמנון פיירברג (נונו): כלי מטאדור, קליע אקדח על שרשרת, פרה, סקטים (גלגיליות).

יעקב פיירברג (אבא של נונו): מדי משטרה, אקדח,מכונית המבר פולמן, אופנוע עם סירה, כובע קאובוי.

גבריאלה (גבי, מגדלת את נונו): שמלה שחורה, מטפחת אדומה, מראה, שוקולד.

פליקס גליק (סבא של נונו): מונוקל, שושנה אדומה,שעון על שרשרת, מזוודה מעור חום, טבעת זהב עם אבן שחורה, בוגאטי, חיפושית, שיבולת זהב, בולדוזר, פנתר.

לולה צ'יפרולה (סבתא של נונו): צעיף סגול, כפפות משי, אהיל סיני, תצלומי מפורסמים, חלון לים.

זוהרה (אמא של נונו): אקדח קנה צדף, סוס, חצאית אדומה, חולצה ירוקה

 

לאחר שהתלמידים סיימו ליצור את המצגות שלהם, בקשו מהם לשלוח את הקישור ליצירה למורה. הקרינו מגוון מהיצירות בכיתה (כך שיקיפו מבחר דמויות וחפצים), ובקשו מכל תלמיד להסביר את יצירתו.

ערכו דיון בשאלות: מה משמעות החפץ לבניית הדמות בסיפור? מה הוא תורם לעלילה כולה?

 

סכמו את הלימוד: האם הסופר עמד בתנאי ה'חוזה' שאותו קבע בפתיחת הסיפור? נמקו את תשובתכם. מומלץ להאזין שוב לפתיחה ולקרוא את החוזה שניסחתם.

משחק מסכם: איזו דמות אתם בסיפור?
משחק מסכם: סדרו את ההתרחשויות לפי סדר הסיפור
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית