בשיתוף מפמ"ר ספרות

האיש ששתל עצים

 / 

ז'ן ז'יונו

סיפור על יכולתו של איש בודד לחולל מהפך באמצעות שתילת עצים

שתף תמונה

ציר זמן לסיפור

שתף משחק
לפני ההאזנה לספר

בפתיחת הפעילות השמיעו לתלמידים את שיר בוקר, במילותיו של נתן אלתרמן ובלחנו של דניאל סמבורסקי (מומלץ גם להקרין את המילים).

 

שאלות

התמקדו בבתים 2–4. מהן הפעולות שהחלוצים עושים בכדי ליישב את הארץ? ערכו רשימה על הלוח, תוך מיון הפעולות לשני טורים:

  • בטור אחד ציינו את הפעולות הנעזרות בטבע, מעצימות אותו ורותמות אותו כחלק ממעשה ההתיישבות (למשל: חרישה, נטיעה, שתילת גנים ודגן). בטור השני ציינו את הפעולות העומדות כנגד הטבע הקיים ומשנות אותו (למשל: הלבשת שלמת בטון ומלט, ייבוש הביצות, חציבת דרך במדבר, בנייה).
  • מדוע שני סוגי הפעולות הללו חשובים להקמת המדינה? מה היה חסר בארץ לו היו החלוצים נמנעים מכל אחד מן הסוגים?

 

כעתה הקרינו מודעה של עיריית תל אביב הקוראת לנטיעת עצים בעיר.

במודעה מוזכרות סיבות שונות לחשיבותם של העצים בעיר. מנו אותן, והוסיפו עוד סיבות בעקבות מה שידוע לכם מבחינה מדעית.

בעקבות ההאזנה לספר

הצעה: צפו עם התלמידים בסרט אנימציה קצר וזוכה פרסים שהופק על פי הספר, הממחיש היטב את השינוי שחולל אֶלְזֶאַר בּוּפְייֶה. אם אין אפשרות להקדיש זמן בכיתה לסרט השלם,הפנו את התלמידים לצפייה בבית, ובכיתה הקרינו שני קטעים קצרים: מהפתיחה ועד דקה 3:00, ומדקה 24:20 ועד 28:40 (או עד סוף הסרט). מומלץ לאפשר כותרות אוטומטיות בעברית, אף שאינן מדויקות תמיד.

 

לפני הדיון בכיתה או במהלכו, אנו מציעים להציג לתלמידים את ציר הזמן של הסיפור (ראו לעיל). ציר הזמן ממחיש את ההקבלה שיצר הסופר בין ההרס הנורא שגרם האדם במלחמות העולם וההרג של עשרות מיליונים מצד אחד, לבין יכולתו של אדם אחד בודד להביא באותו בזמן, בנחישות רוחו, לפריחה ולרווחה של אלפי אנשים מצד שני.

 

דיון

הספר אינו דן רק בחשיבות נטיעת העצים. פועלו של אלזאר בופייה מתואר כמשל לרוחו של האדם הגוברת על מציאות של הרס, וכמשל להשפעה החיובית שעשויה להיות בעולם לפעולה שקולה ואכפתית שלאדם אחד.

העלו שאלות לדיון בעקבות הלימוד:

  • מה אנחנו יכולים ללמוד ממעשיו של אלזאר בופייה?
  • מה היו אנשים חולפים עשויים לחשוב על פעולותיו כאשר התחיל אותן? מה הם היו עשויים לחשוב לאחר 40 שנה?
  • הסיפור בדיוני, אך בבסיסו עומדת אמונתו של המספר בנוגע לטבע האנושי. מה היא? האם אתם מאמינים שאנשים יכולים לחולל שינויים כה גדולים? אם כן, תנו דוגמאות מההיסטוריה.
  • איך אנחנו יכולים לחולל שינויים בסביבתנו?
חידון: סמנו את התכונות המתאימות
פעילות השלמה: השינויים שחולל אלזאר בופייה
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית