אין לי ארץ אחרת

ארצי מולדתי

נאזין לשיר האלמוֹתי של אהוד מנור, נהרהר בבית ובארץ ונבחן את התפקיד שלנו במדינה כיום למען עתידה

כאן הוא ביתי

אֵין לִי אֶרֶץ אַחֶרֶת

גַּם אִם אַדְמָתִי בּוֹעֶרֶת

רַק מִלָּה בְּעִבְרִית חוֹדֶרֶת

אֶל עוֹרְקַי, אֶל נִשְׁמָתִי

בְּגוּף כּוֹאֵב, בְּלֵב רָעֵב

כָּאן הוּא בֵּיתִי

מילות השיר

אהוד מנור איבד את אחיו יהודה ויינר במלחמת ההתשה, והכאב על מותו ליווה אותו כל חייו. בשנת 1982 הוא כתב את השיר "אין לי ארץ אחרת" כתגובה על מות אחיו, אך גם כשיר על הקשר למולדתו ולארצו. מעת לעת, בעיקר בתקופות קשות במדינת ישראל, עולה השאלה – למה לגור דווקא כאן? תשובתו של אהוד מנור בשירו היא  חד-משמעית: למרות הקשיים, הכאב, האובדן, צלקות המאבקים והניצחונות כאן הוא ביתי.

מילים: אהוד מנור | לחן: קורין אלאל
אין לי ארץ אחרת

את "אין לי ארץ אחרת" הלחינה קורין אַלְאַל. הלחן המוכר לנו כיום הולחן מלכתחילה למילותיו של שיר אחר שהגיע אליה, אך הוא לא התאים לשיר המקורי, הועבר לאהוד מנור, והוא ששידך לו את "אין לי ארץ אחרת". את השיר הקליטה גלי עטרי, הוא הושמע בראשונה ב-1986 ועד מהרה הפך פופולרי. הלחן העדין והנוגה מבטא רגשות עזים. ככל שהשיר מתקדם, המילים כואבות יותר וחזקות יותר, וכך גם המנגינה, המוסיפה עומק ועוצמה לשיר.

האזנה פעילה

  • הניגוד בין המילים הכואבות למנגינה העדינה מוסיף רבדים של עוצמה ומורכבוּת לשיר. שאלו: אם היו משנים את הלחן, לְמה היה השיר הופך? האם היה אפשר להשמיע או לנגן אותו במקרה כזה?
  • בחרו שיר אחר על המדינה, על הארץ או על אדמתה והציעו: הַשוו בין השיר שנבחר ובין השיר "אין לי ארץ אחרת". במה השירים דומים? במה הם שונים? על פי כל שיר, מתי נשארים בארץ ומתי הולכים ממנה?

גם אם אדמתי בוערת

כרזת יום העצמאות לשנת התש"י (1950) מציינת שנתיים להיווסדות מדינת ישראל. הכּרזה מציגה פרשנות גרפית למעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות. בְּרקע הכּרזה סמל המדינה– מנורה עם שבעה קנים ושני ענפי זית – במרכזה המילה "ישראל", ומאחורי הסמל זוג פרחים אדומים, ככל הנראה כלניות, הבולטים בעזות צבעם. יום העצמאות התש"י נחגג בסמוך לסיום מלחמת העצמאות שגבתה מאות חללים, ונראה כי הרצון להנציח אותם השפיע גם על עיצוב הכרזה.

 

הזמנה להתבוננות:

  • התבוננו בכרזה. שימו לב לצבעים, לצורות, למילים ולמיקומים של מרכיביה השונים. שאלו: מה הם הסמלים המרכזיים בכרזה? מה הקשר בין הסמלים? מה מבטאים הצבעים העזים לעומת הצבעים הרכים, הבהירים?
  • מדוע בחרו היוצרים לשלב בכרזה גם את סמל המדינה וגם כלניות אדומות? אֵילו מסרים ניסו יוצרי הכרזה להעביר לנו באמצעותה?
  • מה מסמלות הכלניות בעיניכם כיום?

עד שתפקח את עיניה

השיר "אין לי ארץ אחרת" נכתב בעקבות כאבו האישי הגדול של אהוד מנור, אך מהר מאוד הוא הפך לשיר מחאה המהדהד תחושות של רבים לנוכח מורכבות החיים בישראל. לאורך השנים אימצו את השיר קבוצות שונות בחברה הישראלית. כל אחת מהן מצאה בו חיבור לנושאים שכואבים לה: כמיהה, מאבק ותקווה. בכל זאת, למרות הקשיים והאידאולוגיות השונות השיר מעביר מסר של הטוב המשותף – זה ביתנו, ויש לנו תפקיד בעיצוב גורלה של ארצנו ובעיצוב עתידה מבלי לאבד את תקוותנו. על אף האתגרים תמיד יש מקום לצמיחה ולשינוי, ומחובתנו לשאוף למחר טוב יותר.

 

הזמנה לדיון

  • למרות הקשיים והמורכבויות "כאן הוא ביתי". מה אומרות המילים בהקשר של השיר? מדוע הן חוזרות על עצמן לאורכו?
  • האם לדעתך המסר של השיר רלוונטי גם היום?
  • האם, לדעתך השיר יכול לחולל שינוי חיובי במדינה או להניע קבוצות לפעולה? איך? ‍
  • איך נוכל להשפיע בעצמנו על המציאות בארצנו, בעירנו או בבית ספרנו למען הטוב המשותף?

 

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

11

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

משולחנה של הנרייטה סאלד
הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים