ניגונים

מנגינות של זיכרון

נאזין לשיר "ניגונים", שאת מילותיו כתבה פַנְיָה בֶּרְגְשְׁטֵיין, ונשוחח על שירי ערשׂ, על מסורות נשכחות ועל הבית כמקור רב-תרבותי

שתלתם ניגונים בי

שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִּי, אִמִּי וְאָבִי,
נִגּוּנִים מִזְמוֹרִים שְׁכוּחִים.
גַּרְעִינִים; גַּרְעִינִים נְשָׂאָם לְבָבִי -
עַתָּה הֵם עוֹלִים וְצוֹמְחִים.


עַתָּה הֵם שׁוֹלְחִים פֹּארוֹת בְּדָמִי,
שָׁרְשֵׁיהֶם בְּעוֹרְקָי שְׁלוּבִים,
נִגּוּנֶיךָ, אָבִי, וְשִׁירַיִךְ, אִמִּי,
בְּדָפְקִי נֵעוֹרִים וְשָׁבִים.

מילות השיר

פַנְיָה בֶּרְגְשְטֵיין נולדה בפולין. בשנת 1930, כשהייתה בת 22, היא עלתה ארצה, בעוד משפחתה נותרה באירופה. בהאזנה לשיר "ניגונים" הופכים הגעגועים של פַניה להוריה ולמשפחתה מוחשיים. היא מספרת בו כי הגרעינים הטובים שהוריה זרעו בה צמחו וגידלו ענפים על אף פערי הדורות, וכי הם ממשיכים לחבר בינה ובין משפחתה.

מילים: פניה ברגשטיין | לחן: דוד זהבי | שירה: יהורם גאון, פרויקט תיבת הפיוט
ניגונים מזמורים שכוחים

המנגינה של השיר "ניגונים" משלבת בין ניגון אירופי לניגון יהודי עתיק. בדרך כלל המנגינות של שירי הערש עדינות, מנחמות וחוזרות על עצמן, שכן הן נועדו להרגיע תינוקות ולהרדים אותם בשלווה. המנגינה מעניקה תחושת ביטחון ורוגע לילד ולדמות המטפלת, מבטאת ללא מילים רגשות עמוקים ומחברת בין הורים לילדים.

האזנה פעילה

שאלו בכיתה:

  • שתפו בשיר ערשׂ שזכור לכם מהילדות. מי שר לכם אותו? אילו רגשות או זיכרונות השיר מעורר בכם? איזה ערך יש, בעיניכם, למסורת שבעל-פה?
  • הַפנו את התלמידים והתלמידות לאתר זֶמֶרֶשֶת והַציעו להם לבחור שניים-שלושה שירי ערש מתוכו. שאלו: מה משותף לשירים שבחרתם? באילו דרכים הם משקפים את התרבות או את המסורת של הקהילה שבה נהגו לשיר אותם?
  • בקשו מהתלמידים לסמן בירוק דימויים בשיר הקשורים לעולם החקלאות ובאדום דימויים בשיר הקשורים לגוף האדם. מדוע, לדעתכם, השתמשה פניה ברנשטיין בשני עולמות הדימויים האלו?

גרעינים; גרעינים נְשָׂאָם לבבי

פניה ברגשטיין מתגעגעת למשפחה ולקהילה שעזבה עם עלייתה ארצה. איך נראו חייה של משפחה יהודית אירופית כמו זו שהותירה מאחור ושאליה היא מתגעגעת? דוגמה למשפחה יהודית כזו אפשר למצוא בגלויה "ליל הסדר" מהמאה ה-19. בגלויה ניתן לראות משפחה יהודית מסיבה לשולחן בליל הסדר. הסב לָבוש לְבוש מסורתי, וכל הנוכחות והנוכחים, שאחד מהם במדי צבא, יושבים יחד.

הזמנה להתבוננות

  • התבוננו בגלויה ושימו לב לפרטים השונים:לדמויות, לבגדים, לכובעים, לקישוטים בבית ולפריטים על השולחן. שאלו: מי הןהדמויות? מה הקשר ביניהן? מה הן עושות? איך הן לבושות? מה הן אוכלות? לשם מה הן התכנסו?
  • מה כתוב באותיות עבריות בגלויה? הַציעו לתלמידיםלחפש את משמעות המילים בארמית המופיעות בחלקה התחתון של הגלויה ולהסביר את תפקידן בליל הסדר.
  • מה אפשר ללמוד מהגלויה על חיי היהודים בחברה האירופית ועל השתלבותם בה?

ניגוניך, אבי, ושירייך, אימי

אובדן הקשר עם המשפחה השפיע על חייה של פניה ברגשטיין ועל שיריה. השואה הותירה בה צער רב וגעגוע עמוק למורשת התרבותית, למסורת שספגה בביתה, לחיים היהודיים התוססים באירופה, לקשרים עם בני משפחתה. בשיר פניה ברגשטיין פונה להוריה ומתארת עד כמה הקשר ביניהם היה ועודנו חזק, מנחם ומצמיח עבורה על אף השנים שחלפו ולמרות ההבדלים בין סגנונות החיים שלהם.

איפה השיר פוגש אותנו?

שאלו בכיתה:

  • לכל משפחה ערכים ומסורות המיוחדים לה. אילו ערכים או מסורות מיוחדים למשפחה שלך?
  • מהי החשיבות של מסורת שעוברת מדור לדור? מהי החשיבות של מסורות משפחתיות במדינה רב-תרבותיות כמו מדינת ישראל?
  • האם יש שיר שמלווה אותך לאורך זמן? האם אתם מכירים שירים שמחברים לזמן כלשהו או למקום כלשהו? כיצד המוזיקה יכולה ליצור דיאלוג בין דורות?

  • התמונה: גולן, ישראל, 1915-1975 צלם, הורים וילדים, 1949-1951, סימול IL-KNRT-001-3412684, ארכיון קיבוץ כנרת, ארכיון קיבוץ כנרת;סימול:;3412684.

לעוד פעילויות עם תכנים של פעילוטקסט:

לשירים נוספים:

12

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים

משולחנה של הנרייטה סאלד
הזמנה לפעילות
No items found.
שותפים

הפעילות הזו זמינה במסגרת שיתוף פעולה בין רשת ארכיוני ישראל (רא"י), משרד המורשת והספרייה הלאומית.

כתיבה והפקה: רות שמעון נעים