תשרי

מתכוננים למפגש:

הציעו לתלמידים לחשוב על משאלות שיש להם לקראת השנה החדשה. בקשו מהם לכתוב את אחת המשאלות ולצרף לה תמונה או סרטון. שלחו להם לוח שיתופי שיעלו אליו את משאלותיהם.

הכינו לוח padlet כיתתי כמו בדוגמה ושלחו לתלמידים את הקישור מראש.

בקשו מהתלמידים להיכנס שוב ללוח ממש לפני השיעור ולקרוא את המשאלות שכתבו האחרים. עליהם לסמן "אהבתי" לפחות ליד שלוש משאלות ולהוסיף תגובה חיובית על אחת מהן.

 

מפגש זום

פתחו את השיעור בהצגת לוח ה-padlet. בקשו מכמה תלמידים לבחור משאלה שאינה שלהם שהם הכי מזדהים עם תוכנה ולהסביר למה.

ננסה להגדיר מהי משאלה באמצעות שימוש בענן מילים. שימו לב, יש להכין את הקישור לענן המילים לפני השיעור: פתחו ענן מילים חדש באתר Mentimeter. עליכם להירשם לאתר ולפתוח מצגת חדשה ולבחור בתבנית Word Cloud. תנו לענן כותרת ותיאור, לחצו על כפתור Share ושלחו את הקישור לתלמידים בצ'ט.

בקשו מכל תלמיד לכתוב משאלה קצרצרה בתיבות, אם אפשר בשלוש-ארבע מילים. אם ברצונם להביע משאלה ארוכה יותר, ביכולתם לפרושׂ אותה על פני שלוש תיבות הטקסט. בסיום לחצו על Present ושתפו את המצגת שהתקבלה. אפשר לשתף אותה גם תוך כדי התהליך.

ערכו דיון:

  • מתי אנשים נוהגים לבקש משאלות?
  • האם כדאי/חשוב/משמעותי לשתף אנשים אחרים במשאלות הלב?
  • האם משאלות הלב מתגשמות בדרך כלל?
  • אילו רגשות מציפים את האדם אחרי שמשאלתו התגשמה?

שתפו את המסך עם מילות השיר "תשרי" של איריס אליה כהן. כדאי להשמיע את השיר, אך קודם לכן ודאו מה השיטה הטובה ביותר להשמעה (אפשר לשתף מסך ולהשמיע ב-YouTube,  להשמיע במכשיר נפרד כמו טלפון או להוריד קובץ למחשב ולהשמיע ממנו).

הסבירו מילים או ביטויים קשים להבנה. לאחר מכן דונו עם התלמידים בשיר.

דגשים לדיון בשיר:

  • השורה הראשונה והשורה האחרונה בשיר מתחילות באותה המילה, ובשתיהן מובעת משאלה ("לו יהיו" / "לו תהיה"). כיצד המסגרת תורמת לשיר?
  • הדוברת בשיר משתמשת בתיאורי טבע לתיאור מערכת יחסים בין בני אדם. איזו מערכת יחסים היא משרטטת? האם מערכת היחסים היא סטטית או דינמית? במה היא תלויה?
  • לקראת סיום השיר ישנו מעבר מתיאור העולם הכללי אל העולם האישי ומתיאור הסביבה למשאלה. כיצד שני האלמנטים האלה מתחברים דווקא לחודש תשרי?

שימו לב, חודשי השנה העברית קיבלו את שמם בתקופת גלות בבל (במאה ה-6 לפנה"ס). רובם נגזרים מן השפה האכדית. שם החודש "תשרי" נגזר מהמילה "תשריתו", התחלה. זו תחילת שנת הלימודים, תחילת הסתיו ותחילתה של השנה העברית, שהיא תקופה של חשבון נפש.

יוצרים בעקבות המפגש

ב"ענן המילים" יש אופני כתיבה שהמאפיינים החזותיים שבהם הם חלק מהמשמעות. נבחן זאת כעת בשיר שלפנינו.

הערה: את הפעילות אפשר לעשות ב"חדרי" צ'אט בזום בזוגות, בשלישיות או כולם ביחד. שתפו את הקובץ עם הכיתה ושאלו את התלמידים אילו שינויים כדאי לערוך בו. לחלופין, עבדו על קובץ אישי שכל אחד יגיש בתום השיעור.

  1. שימוש באותיות להמחשה נקרא טיפוגרפיה. חשבו כיצד אפשר להשתמש בטיפוגרפיה של אותיות בלבד להמחשת משמעות השיר. אילו מילים הייתם מדגישים או מגדילים, ואילו הייתם מקטינים? באיזה צבע הייתם צובעים מילים שונות? באילו אמצעים נוספים אפשר להשתמש כדי להעביר חזותית את תוכן המשאלות שהשיר מביע?
  2. לשם המחשה אפשר להציג לתלמידים שתי דוגמאות לטיפוגרפיה שירית: בסרטון ובכרזות.
  3. פתחו קובץ Word, מצגת שקופיות או כל יישום (אפליקציה) שמאפשר לעבוד עם טקסט (למשל, canva). העתיקו לשם את מילות השיר מתוך קובץ ה-PDF. כעת תנו למילים את הצבעים ואת המאפיינים המתאימים. שימו לב, אל תוסיפו ציורים – תנו למילים לדבר בעד עצמן.

טיפים:

  • מומלץ להכניס כל שורה או מילה בעלות עיצוב נפרד לתיבת טקסט אחרת. כך תוכלו גם להזיז אותן. לא חייבים להציג את השיר לפי הסדר!
  • ב-Word כדאי לכתוב את המילים כאובייקט WordArt (בתפריט הוספה). כך יתאפשר להוסיף להן קימורים, הצללות, צבע הדרגתי או דוגמה ועוד.
  • אפשר לקבוע צבע רקע לדף (בתפריט עיצוב בחרו צבע עמוד).
  • כאשר תסיימו, בחרו את כל התיבות (בלחיצה על ctrl A) וקבצו אותן בתפריט בכפתור הימני בעכבר ושלחו למורה באימייל.

למעבר ליחידת הלימוד השנייה – "לו יהי"

שתפו:
שתפו:
שתפו:
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית