מדריך למורה
הפעילות "שני רגעים" עוזרת לתלמידים ותלמידות לשתף את הסיפור האישי שלהם על החיים בצל המלחמה, להבין את החשיבות המיוחסת לתיעוד היסטורי ולהתנסות בו כחלק מהמאמץ לבניית מאגר הזיכרון הלאומי של המלחמה. הפעילות שמה דגש על הערבות ההדדית ועל האפשרות להתנדב ולעזור לקהילה או למשפחה בתקופה מורכבת זו. הפעילות מסתיימת בהעלאת תיעוד של שני רגעים שעברו עליהם בתקופה זו.
כהכנה להעלאת ה"רגעים" אנו ממליצים לקיים שלושה סוגי פעילויות הכנה:
היכרות עם תיעוד היסטורי של אירועים מהעבר
בחרו אחת מהפעילויות הבאות:
פעילוטקסט על התנדבות בני נוער:
המערך כולל פעילויות מוכנות ומומלצות שיסייעו לבני נוער לחשוב על חוויית ההתנדבות, אך גם יאפשרו התבוננות בתיעוד ובעדויות בעל־פה של אנשים שהיו בני נוער בתקופת מלחמת יום הכיפורים, בשנת 1973.
לחצו כאןהיסטוריום על המעברות:
היסטוריום זה הוא טקסט קצר המלווה בתמונה שצולמה במעבּרות בעת העליות הגדולות בשנות ה־50 של המאה ה־20. התמונה מספקת הצצה לחיי היומיום של העולים במעברות, ובאמצעותה אפשר להבין כיצד תמונות של שגרת חיי היומיום מסייעות להבנת תקופה היסטורית.
לחצו כאןהיסטוריום על תצלומים בצבע מתקופת המצור על ירושלים:
היסטוריום זה הוא טקסט המלווה בתמונות שצילם אדם שתיעד את משפחתו במהלך המצור שהטילו הכוחות הערביים על ירושלים בתקופת מלחמת העצמאות, בשנים 1948-1947. דווקא התמונות המשפחתיות והאישיות האלה מאפשרות לנו להתקרב לחוויה של תושבי ירושלים באותה תקופה.
לחצו כאןפעילוטקסט על יומנה של אתי הילסוּם "השמים שבתוכי":
מערך זה כולל פעילויות מוכנות העוסקות בחוסן ובתקווה בעיתות מצוקה. הפעילויות מאפשרות התבוננות בְּיומן פחות מוּכר המתאר את חוויותיה ומחשבותיה של צעירה יהודייה בהולנד בתקופת השואה.
שימו לב, הפעילות מתאימה לתלמידים מתקדמים.
לחצו כאן
אנו מציעים לסיים את הפעילויות בדיון על היתרונות הטמונים בְּתיעוד אישי של חיי היומיום, על היבטים של סולידריות חברתית בזמני מצוקה ועל האופן שבו תיעוד כזה עוזר בהבנת תקופות היסטוריות.
קריאה ושיחה על חשיבות התיעוד ההיסטורי
איך היינו מבינים את השואה בלי "יומנה של אנה פרנק" (יומן שניהלה נערה יהודייה בהולנד כאשר הסתתרה עם משפחתה מפני הנאצים)? איך היינו מבינים את היקף הפגיעה בחיים בתקופת השפל הגדול (1929) בלי התמונות מחיי היומיום בתקופה זו?
קראו עוד על חשיבות התיעוד ההיסטורי במאמר הקצר המופיע בהמשך.
תוכל להיעזר גם במאמר מומלץ מהעיתון "גלובס" על חשיבות התיעוד ההיסטורי. כדי להקל על התלמידים כדאי מאוד להדגיש בו קטעים נבחרים.
סרטון על הכנת תערוכה במוזיאון "אנו" בעקבות מציאת תמונות המתעדות את "מבצע משה" – מבצע לקליטת יהודי אתיופיה בראשית שנות ה־80 של המאה הקודמת.
לקבוצות בחטיבה העליונה שכבר למדו על השואה מומלץ מערך השיעור הנוגע לתיעוד באתר "יד ושם.
העלאת ה"רגעים" של התלמידים והתלמידות
מומלץ להעלות את החומרים לאתר בכיתה (או בחדר מחשבים) בליווי המורה.
קודם לכן כדאי להדגיש את העניינים הבאים:
התיעוד שאתם מעלים לא חייב להיות רגשי או חושפני, אבל חייב להיות אישי, כלומר, קשור ישירות אליכם ולחייכם ונוגע למלחמה.
התיעוד יכול להיות כל דבר שהוא: סיפור של משהו שחוויתם, שגרה בעת מלחמה או אירועים שהשתתפתם בהם (התנדבות, לימודים, אזעקות או, לחלופין, הלוויה או ניחום אבלים).
תנו כמה שיותר מידע על התיעוד, כדי שהוא יהיה שימושי לחוקרים, לתלמידים ולמורים בעתיד: מי מתועד, מה מתועד, איפה, מתי... ככל שהמידע יהיה מלא ומדויק יותר, כך יהיה לו ערך רב יותר כמקור ראשוני היסטורי.
הרחבה: פעילות של חקר מקור היסטורי
הפעילות עוסקת במכתב ששלחו תלמידות לעיתון, ובו סיפרו על כסף שאספו למען המאמץ המלחמתי בתקופת מלחמת יום הכיפורים, בשנת 1973. הפעילות תאפשר לחוות את תהליך העבודה של היסטוריון כאשר הוא ניגש לפְריט מקור היסטורי.
באתר הספרייה פעילויות רבות עם דפי עבודה מוכנים המאפשרים לתרגל חקר מקור היסטורי. תרגול של ניתוח מקורות היסטוריים יעזור לתלמידים להבין מהו המידע הדרוש כדי שמקור יהיה קל להבנה ושימושי. עם קבוצות חזקות ומתקדמות אפשר לתרגל ניתוח מקור היסטורי ראשוני באמצעות כלי כמו הכלי הזה.