בעקבות ירח של נתן אלתרמן

שירו של אלתרמן "ירח" הוא אחד השירים המוכרים ביותר שלו, אך היה במוקד מחלוקת עזה בין אסכולות שונות של משוררים. מה הפך אותו למוכר ואהוב? מה עורר מחלוקת?

רגע של הולדת: היכרות עם השיר "ירח"

קראו את השיר "ירח" של נתן אלתרמן.

בשיריו של אלתרמן ישנם ביטויים רבים של האנשה – הצגת דברים דוממים כבעלי פעולות ורגשות אנושיים. בהאנשה מייחסים לבעלי חיים, לחפצים ואפילו לדברים מופשטים התנהגויות ומאפיינים שמתאימים לבני אדם. לדוגמה, "הבוקר מתעורר" או "הרוח תקום".

מצאו בשיר שלוש האנשות.

כתבו את תמצית השיר במילים שלכם בקצרה. השתמשו ב-12 מילים לכל היותר.

כי דרך עוד צופה: צופים ומאזינים

צפו בקליפ של ברי סחרוף, המבצע את השיר>>>

ירח, נתן אלתרמן בביצוע ברי סחרוף

כיצד בחר האנימטור להמחיש את השיר? אילו מילים או שורות שימשו לו נקודת מוצא להנפשה? העלו את תשובותיכם ללוח Padlet .

הוסיפו תצלום מסך של קטע שאהבתם במיוחד בקליפ, וצרפו אליו את המילים או השורות מתוך השיר שהוא משמש להן רקע.

 העוד ישנם כל אלה: נוקטים עמדה

קראו את הפוסט "רגע של הולדת" בבלוג "הספרנים". אפשר לקרוא רק את הקטעים המודגשים בקישור. בפוסט מוצגות שתי אסכולות בתולדות השירה בישראל. האסכולה הראשונה, שאלתרמן הוא ממייצגיה המרכזיים, מבוססת על מקצב, על חריזה ועל משקל מדודים. האסכולה השנייה, שנתן זך הוא ממייצגיה המרכזיים, דוגלת יותר בַּחופשיות של המבנה והמקצב השירי.

כתבו שיחת וואטסאפ קצרה בין דמויות משתי האסכולות.

המחישו את שיחת הוואטסאפ באמצעות יישום צ'ט כמו WhatsFake.  

השיחה יכולה להיות בין בין זך לאלתרמן או בין קוראים, מעריצים, חוקרי ספרות, תלמידים וכדומה. בשיחה כל צד יצדיק את תפיסתו השירית ויכול להמחיש או להדגים אותה באמצעות דוגמה אחת מתוך "ירח" ודוגמה אחרת מתוך שיר אחר של זך (למשל "לבדו" או "כי האדם עץ השדה").

שתפו:
שתפו:
שתפו:
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית