הסיפור הקצר צפירה של אתגר קרת מתרחש בין שני ימי זיכרון – יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל – ומציג את משמעות הימים האלה מנקודת מבטו של תלמיד תיכון.
בסיפור ישנן כמה דמויות מפתח, והקשרים ביניהן הם התשתית לסיפור. הַציגו את מערכת הקשרים בסיפור בצורה חזותית.
צרו באפליקציית Mindomo מפת חשיבה שתציג את הדמויות בסיפור ואת היחסים ביניהן.
האם וכיצד אתם מציינים את יום השואה? כתבו ושִׁלחו את התשובה למורה.
איזה קומנדו?
שולם מספר לאלי שהוא היה בזוֹנְדֶּרְקוֹמַנְדּוֹ. אלי מקשר זאת עם המיונים לקומנדו הימי בצבא ששרון עבר בהצלחה. קִראו על הזונדרקומנדו באושוויץ ועל ההתקוממות הקצרה שלהם.
מה מקור הבלבול של אלי, ואיך הוא מתקשר לסיפור? בעקבות מה שקראתם, האם יש דמיון בין חיילים ביחידות מובחרות, כמו הקומנדו הימי, לבין האנשים שהיו חלק מהזונדרקומנדו באושוויץ? מה ההבדלים ביניהם?
חִשבו על התפקיד של אנשים אלו באושוויץ ועל הקשיים הרגשיים והפיזיים העצומים שנחשפו אליהם. לוּ היה שולם כותב לאלי ומסביר לו מהו המקור לדמעותיו בעקבות טקס השואה, מה היה כותב לו? נסו לקשור בין תוכן המכתב להתנהגות של הנערים אליו.
שִׁלחו את המכתב למורה.
ביום הזיכרון אנו מנציחים את זכרם של חיילי צה"ל שנפלו מתוך הערכה לחשיבות קורבנם לעצם חיינו-אנו.
להיות חיילים
זוכרים בצפירה
לצפירה בסיפור יש אפקט כפול – ההשפעה שלה על הנערים, התוקפים, וההשפעה שלה על אלי, המותקף.
התבוננו בתצלום של שוטרים ואזרחים עומדים בצפירה.
ענו על שאלות הסקר:
אילו מהמילים מתאימות לדעתכם לתיאור של אלי, ואילו מתאימות לתיאור של שרון וחבריו? הַסבירו ושִׁלחו את ההסברים למורה.
קו בין ימי הזיכרון
בסיפור יש קו שעובר בין יום השואה ליום הזיכרון לחללי צה"ל ומעמת ביניהם: יום הזיכרון מיוצג בדמות תלמיד המועמד להיות חייל גיבור, שהתנהגותו שחצנית ואלימה, ללא המידות הטובות שאמורים להפגין כחיילים, כמו פטריוטיות (אהבה ונאמנות למולדת) ורעוּת (אמון וערבות הדדית). לעומתו, יום השואה מיוצג בידי הניצוֹל הבוכה שנפגע מהתלמיד ה"גיבור". נוסף על כך נרמז שגם הוא היה ב"קומנדו" כלשהו, אך אין פירוט.
סמל ומשמעות
התבוננו בכּרזות לשני הימים:
כרזה: יום הזיכרון לשואה, מִנהל חברה ונוער
כרזה: יום הזיכרון לחללי צה"ל, מִנהל חברה ונוער
כִּתבו למורה באיזו נקודה בחרתם לעסוק ושִׁלחו לה את הצעותיכם.