תפוחים מן המדבר

הסיפור  "תפוחים מן המדבר" של סביון ליברכט עוקב אחר מאורע אחד בחייה של אם שבו היא מבקרת לראשונה את בתה, שעזבה לא רק את הבית, כי אם גם את אורח החיים שבו גדלה. במהלך הסיפור נחשפים שלב אחר שלב הקשרים המשפחתיים שהביאו את הבת לגדל תפוחים במדבר.

אהבה ומתחים אחרים

הסיפור מתאר מערכת יחסים מורכבת, בעיקר בין ויקטוריה לבתה רבקה, אך מדי פעם מוזכרות דמויות נוספות: אברבנאל האב, הדודה שרה, דובי החבר.

צרו באתר Mindomo מפת חשיבה שכל הדמויות מופיעות בה ומתחו קווים ביניהן. צבעו את הקווים בצבעים המתאימים לאופי הקשר ביניהן: אהבה, כעס, מעורב וכדומה. לחצו באמצע הקו והוסיפו הסבר על אופי הקשר. לדוגמה.

שתפו עם המורה באמצעות צילום מסך.

פערים וגשרים

הסיפור ממחיש כיצד הפער הבין-דורי, שקיים תמיד בין הורים לילדיהם, עשוי להתעצם אם הילדים בוחרים בדרך הרחוקה מזו שבה גדלו.

התבוננו בתמונות העשויות לייצג את האם ובתה:

נערה מודרנית, מושב בדרום

אישה מסורתית, ירושלים

עבדו בזוגות: כתבו שיחה בין האם לבתה שבה האם מנסה להבין מה משך את בתה אל המקום שבו היא נמצאת ומבקשת לשכנע אותה לחזור הביתה, ואילו הבת מסבירה לאם את הגורמים שמצד אחד הרחיקו אותה מהבית ומצד שני משכו אותה למושב. בתהליך הכתיבה יאמץ כלאחד את נקודת המבט שלאחת הדמויות ויתמלל את הצד שלה. שלחו את התמליל למורה.

אהבתי בְּשֶׁל תפוח

התפוחים חוזרים כמוטיב בסיפור: בנסיעה הלוך הם מבטאים את כאבה וריחוקה של האם האוכלת "תפוח שליבו רע"; עצי התפוחים הניטעים במושב מסמלים לאם בתחילה את הריחוק של בתה ובהמשך את הקרבה המחודשת ביניהן; המתקת התפוחים בדבש והגשתם לאב מסמלות ניסיון לקרב את עולמה של הבת לעולמו לשם איחוד משפחות.

התפוחים הם פרי הרגיל לבֵית גידול קר, אך הם יכולים לצמוח בחום, אם רק יהיו להם התנאים המתאימים.

אפשר לראות בתפוחים דימוי למהפך בחייה של רבקה בסיפור.

  • גם אנחנו עוברים מהפכים בחיים – אם גדולים, אם קטנים. חשבו על מהפך כזה שעברתם או על מהפך שתרצו לעבור. איזה "תפוח" הייתם או תהיו לפניו? ואיזה אחריו? בטאו את המהפך באמצעות שתי תמונות של תפוח. אפשר להכין קולאז' באינסטגרם או ב-canva (דוגמה).
שתפו:
שתפו:
שתפו:
הצצה לאוצרות הספרייה הלאומית