היכנסו לפוסט שנה טובה בעקבות "חבלים".
התבוננו בגלויה שהייתה שמורה בארכיון הספרייה ונמצאה בין מכתבים שונים של הסופר דן-בֶּנְיָה סֵרי. קראו את הפסקה הפותחת, הכוללת ציטוט מהגלויה של סרי אל הסופר חיים בְּאֵר.
השלימו את החלקים החסרים ב"פאזל":
הפוסט מציג התכתבות בין שתי דמויות מוכרות מעולם הספרות.
מי הן ומה הקשר ביניהן? חפשו מידע עליהן ברשת וצרו "כרטיס ביקור" לכל אחד מהסופרים.
בכל כרטיס יש לציין את שמו, את עיסוקו, את שנת הלידה שלו, את מוצאו המשפחתי, את מקום מגוריו בעבר ובהווה וכן שתיים-שלוש יצירות מרכזיות שכתב.
מומלץ לעצב את הכרטיסים באתר canva. בחרו שם בתבנית של כרטיס ביקור.
בעקבות המידע שאספתם קִראו שוב את קטע המכתב של דן-בניה סרי וענו:
שלחו למורה בוואטסאפ את התשובות ואת כרטיסי הביקור שהכנתם.
הסופר הצרפתי הנודע מַרְסֵל פְּרוּסְט מתאר בספרו האוטוביוגרפי למחצה "בעקבות הזמן האבוד" את היכולת של מעשים, תחושות, חפצים או רגעים ייחודיים להיות מעין קפסולות זיכרון בעבורנו. בעבור פרוסט היה זה המגע של עוגייה טבולה בתה בלשונו:
"וברגע שעמדתי על טעמה של פיסת [עוגיית] המדלין הטבולה בחליטת התירזה, שהיתה דודתי מגישה לי... כהרף עין קם הבית הישן והאפור, הצופה לרחוב, ובו החדר... ואנשיה הטובים של העיירה ובתיהם הקטנים והכנסיה וכל קומברה וסביבותיה, כל זה הלובש צורה וממשות, קם וניעור, עיר וגנים, מספל התה שלי".
(מרסל פרוסט, בעקבות הזמן האבוד [1], תרגום: הלית ישורון, הקיבוץ המאוחד 1991, עמ' 51-50)
קראו את הפסקה המצטטת קטע נוסף ממכתבו של סרי, מהמילים "במכתב הנלווה אל הגלויה" ועד הציטוט מהספר "חבלים". מה מהווה קפסולת זיכרון בזיכרונותיו של באר? מה החוויה הממשית שחווה, ומה הקישורים שהיזכרות ובחוויה הזו מעוררת?
קפסולת הזיכרון לא הייתה של סרי. אם כן, מדוע הוא התפעל מהדימוי והזכיר אותו במכתבו? אומנם סרי לא מסביר זאת במכתב, אך תוכלו לנסות לנחש את הסיבה לכך גם על פי התיאורים שלו-עצמו במכתב ("כולנו מתבוססים בשלולית הפצעים של חיינו") וגם בעקבות הקריאה שלכם את הציטוט מתוך "חבלים".
חשבו על משהו שמהווה קפסולת זיכרון בעבורכם: חפץ מהילדות, מילים, תחושה, פעולה של ההורים, ריח, מקום... כתבו תיאור קצר של כמה שורות על הזיכרון, ואם תוכלו צרפו תצלום מילדותכם או מהרשת שממחיש אותו. אם זהו חפץ שנמצא בביתכם, צלמו אותו.
כתבו את הטקסט כמו בציטוט מ"חבלים" או מ"בעקבות הזמן האבוד" וספרו כיצד ההיזכרות בו או חוויה ממשית בהווה זורקות אתכם באחת לעבר, לילדותכם המוקדמת.
שלחו למורה בוואטסאפ את התשובות ואת הצילום והטקסט שכתבתם.