הדף הראשון של כתב היד של הסיפור האדונית והרוכל שמור במרתפי הספרייה הלאומית בירושלים. כמו כל שאר הכתבים של הסופר ש"י עגנון קשה לקרוא בו. עגנון היה מפורסם בכתב ידו הבלתי קריא. אשתו, שכונתה "אסתרליין", ובתו אמונה, עבדו קשה כדי לפענח ולהעתיק את כתב היד כדי שיהיה אפשר להביא אותו לדפוס.
התבוננו בצילום של כתב היד של עגנון
למה כדאי לשים לב בהתבוננות בכתב יד?
מראה כללי של כתב היד • גודל הדף • אמצעי הכתיבה • מצע הכתיב • ארגון הטקסט • מחיקות ותוספות
מצליחים לפענח בעצמכם את הכתוב? מה מושך את תשומת לבכם?
מה ניתן ללמוד מכתב יד של סיפור? מה לדעתכם מיוחד דווקא בכתב היד הזה?
שתפו את מחשבותיכם עם הכיתה. היכנסו ללוח Padlet או ללוח שיתופי של הכיתה. פתחו פתק חדש משלכם והסבירו מה למדתם מכתב היד.
הסיפור "האדונית והרוכל" הוא סיפור אלגורי לכל הדעות, אבל אלגוריה למה?
בחרו באחד משלוש המקורות הדנים בהצעות לפרשנות בדף המצורף וענו על השאלות>>
הכינו לכל אחת משתי הדמויות בסיפור דף ברשת חברתית,כגון אינסטגרם, טיקטוק, ואטסאפ. אפשר ליצור את הדפים באמצעות אפליקציה לחשבון מדומה כמו WhatsFake או פייסבוק, או בכמה מהן. בדף תציג כל דמות את עצמה בהקשר האלגורי שבו בחרתם.
לדוגמה, בהקשר של מוטיב הסיפורים העממיים שמציעה חלואני יופיעו ברשת החברתית של הילני אזכורים של מסורות גותיות, של ערפדים ועוד.
היזהרו שלא ליפול למלכודות של גזענות והכללה, אלא להתייחס אך ורק לדמות הסיפורית!
לאחר שתסיימו שלחו למורה קישור לחשבון או לדף שפתחתם או תצלומי מסך רלוונטיים.