פעילות בעקבות האזנה לספר שמע

ריאיון עם דמות

אתם הופכים לעיתונאים: גם אם האזנתם לספר השֵּׁמע מתחילתו ועד סופו, בספר טוב יש מידע רב שלא נמסר לקורא: מילים רבות שלא נאמרות במפורש, התרחשויות ורגשות שנותרים חבויים. האם יש מידע מסקרן שהייתם רוצים לדעת על אחת הדמויות? האם יש שאלה שהייתם רוצים לשאול אותה? הַעלו שאלות שתרצו לשאול את הדמות, ואחר כך נסו לענות עליהן בעצמכם.

בוחרים דמות

חִשבו על דמות בספר שמסקרנת אתכם, שיש לה משמעות בעבורכם או שמעוררת אצלכם תגובות ורגשות (צחוק, כעס, הזדהות, דחייה, התפעלות). זו הדמות שתראיינו.

דמות זו יכולה להיות מרכזית או שולית ואפילו דמות המְסַפֵּר שאינה דמות בסיפור.

מהי דמות המְסַפֵּר? חלק מן הסיפורים מתוארים מנקודת מבט של דמות אחת או של כמה דמויות המעורבות בסיפור. סיפורים אלה כתובים בגוף ראשון. סיפורים אחרים מסופרים בידי דמות חיצונית. במקרים כאלה הם כתובים בגוף שלישי. לעיתים נדמה שהמספר רואה הכול ויודע מה חולף בראשה של כל דמות. מְספר זה נקרא "מספר כול יודע".

מתכוננים לריאיון

כמו כל איש מקצוע, עליכם להתכונן היטב לריאיון, כך שהתוצאה תהיה מעניינת ובעלת ערך מוסף. עִרכו רשימה של השאלות שהייתם רוצים לשאול את המרואיין. הן יכולות להיות שאלות גדולות וכלליות וגם שאלות עלמאורע מסוים או על פרט קטן בסיפור. כך או כך, השאלות חייבות להיות קשורות לעלילת הסיפור!

הַפתיעו את הדמות – אל תשאלו על המובן מאליו.

צרו עניין בריאיון. אומנם מומלץ לשרשר כמה שאלות קשורות ולשאול אותן ברצף, אך מדי פעם עִברו בין נושאים ושלבו שאלות עם תשובות ארוכות וקצרות. כך יהיה מעניין גם למאזינים לָריאיון או לקוראיו.

מראיינים

מי, לדעתכם, עומד לענות בשם הדמות על השאלות? אתם!

כִּתבו את התשובות לשאלות על סמך המידע שבספר. היעזרו כמובן גם בדמיונכם, אך אל תִּסְתְרו את הסיפור. בתשובות תוכלו להציע מענה משלכם לחידות שלא קיבלו מענה בסיפור.

מפיקים

זהו ריאיון מלאכותי, מכיוון שאין לכם אדם אמיתי לראיין. לוּ היה לכם את מי לראיין – כיצד הייתם עושים זאת? בחרו אחת מהדרכים הבאות:

 

ריאיון מוסרט
  • בחרו באתר צילום (אולפן חדשות, בית פרטי) והתאימו לו את אופי הריאיון. למשל, ריאיון בתוכנית אקטואליה הוא מהיר ותכליתי יותר ושונה מריאיון אישי נינוח בבית.
  • דאגו לחצובה למצלמה והציבו אותה כך ששתי הדמויות: זו של המראיין וזו של המרואיין, ייראו. אפשר ליצור חצובה מחפצים שיש בבית.
  • כדאי להתכונן מראש לריאיון. כך לא תצטרכו לקרוא את השאלות ואת התשובות מן הדפים.
  • בסיום הַעלו את הסרטון ל-YouTube או לאתר שיתופי אחר (לשם כך נדרש חשבון; אפשר להיכנס באמצעות חשבון Google). יש ללחוץ על מצלמת הווידיאו שבפינת המסך למעלה ולבחור "העלאת סרטון". בסיום דאגו לשמור את הסרטון כ"לא רשום", כך שרק מי שמקבל את הקישור יוכל לצפות בו.

סרטון: העלאת סרטונים ל-YouTube מהטלפון

  • שלחו את הקישור למורה.

שימו לב, באפשרות זו יש צורך לפחות בזוג – מראיין ומרואיין. אם אפשר, כדאי להיעזר בשלישי שיצלם.

הקלטת פודקאסט
  • הַקליטו באמצעות הסמארטפון שאלות ותשובות או ערכו את התשובות בלבד בצורת דיבור שוטף, כאילו הדמות מספרת על עצמה ברצף. יש להקפיד לשבת קרוב למכשיר או להיעזר במיקרופון. מומלץ לערוך הקלטת ניסיון קצרה כדי לבדוק את איכות הקול.
  • העלו את הקובץ לאתר SoundCloud (לשם כך נדרש חשבון; אפשר להיכנס באמצעות חשבון Google), לחצו על Uploadבתפריט העליון ובחרו את הקובץ מתוך המכשיר. שימו לב: יש לסמן את הקובץ כ"פרטי" (Private). תנו לקובץ שם והוסיפו תיאור.
  • בדף הקובץ לחצו על Share והעתיקו את הקישור שייפתח. שתפו את התוצר עם המורה. שימו לב: מכיוון שהקובץ מוגדר כ"פרטי", שליחת הכתובת הישירה של הקובץ מתוך הדפדפן לא מספיקה.

 גם כאן מומלץ לפעול בזוגות, אך אין זה הכרחי. באפשרות זו אתם מקליטים את הריאיון בְּקובץ קול בלבד.

כתבה בעיתון

הריאיון יוצג בצורה כתובה בפורמט שלעיתון דיגיטלי.

בִּדקו כיצד מוצגים ראיונות בעיתונים דיגיטליים שונים והתאימו את הריאיון לפורמט זה: החליטו מה יהיו הכותרת וכותרת המשנה, אילו קטעים נבחרים מן הריאיון יודגשו בגדול, ועוד.

  • מִצאו תצלומי אילוסטרציה. אלו יכולים להיות איורים או תצלומים מכריכת הספר או תצלומים אחרים המתאימים לתוכן הספר. אפשר למצוא תצלומים שונים באתר Pixabay באמצעות כתיבת מילות חיפוש באנגלית. אפשר גם לחפש תמונות ב-Google, אך אז יש לוודא שהן אינן מוגנות בזכויות יוצרים. לשם כך לאחר ביצוע החיפוש יש ללחוץ על "כלים" (מתחת לתיבת החיפוש) ואז לבחור בתפריט "זכויות שימוש" את האפשרות "רישיון Creative Commons".
  • בחרו פלטפורמה: אפשר ליצור כתבה בדף מסמך של Google Docs  או במצגת Google Slides .אפשר גם להשתמש בקובץ תבנית לעיתון.
    תוכלו ליצור עיתון באתר ייחודי ליצירת עיתון דיגיטלי, למשל Smore. לשם כך יש ליצור חשבון ואז ללחוץ על הכפתור Start a newsletter. ברשימת התבניות בחרו בתבנית other והזינו את הטקסטים המתאימים – כותרת, כותרת משנה ותוכן. באמצעות החיצים שמצידי תיבת התוכן תוכלו לעבור, אם תרצו, לתבניות הכוללות תמונה וכן להוסיף באמצעות הכפתורים שבתחתית הדף תמונה, סרטון, קטע קול ועוד. בתיבת Design מימין תוכלו לבחור את העיצוב המתאים.
  • לאחר שתסיימו לחצו על הכפתור Done editing מימין לכותרת. בתגובה תיפתח תיבה עם קישור לשיתוף.
  • שִׁלחו למורה את הקישור לקובץ או את הקובץ עצמו, אם יצרתם מסמך רגיל. שימו לב: מסמכי Google צריכים להיות פתוחים לצפייה. לשם כך יש לשתף אותם באמצעות כפתור" שיתוף".