אוצר ירושלמי

תלמידים חוקרים ויוצרים בספרייה הלאומית

מצוינות מדעי הרוח בחטיבות הביניים

תוכנית אוצר ירושלמי פותחה על ידי צוות החינוך של הספרייה הלאומית ומבוססת על מתודת למידה מבוססת תוצר (PBL).

במהלך התכנית התלמידים והתלמידות חוקרים פריטי מקור ראשוניים מאוספי הספרייה, שואלים שאלות, עובדים עם ספרות משנית, כותבים חיבור קבוצתי, ובהשראת החקר שנעשה, מצלמים, עורכים, ומפיקים סרטון אנימציה.

במהלך העבודה המשתתפים ירכשו מגוון מיומנויות שיצטרפו לארגז הכלים האישי שלהם: כגון עבודה בצוות, חשיבה ביקורתית, הערכת מידע, ניסוח שאלות, כתיבת טיעון, יצירת עלילה, עמידה מול קהל ועוד...

להרשמה
להורדה והדפסה >
תשמעו קטע

מקבץ פעילויות יצירתיות בעקבות האזנה לספרי שמע. לכל פעילות הסברים וטיפים לתלמידים לצד מדריך למורים.

חומרי למידה

פעילויות קצרות וממוקדות לפי ספרים

אתגרים

מתודולוגיות הביאו במרוצת וחברתיים האתנוגרפיה מחקר בכלים זאת עם תחום. בתחילת מחקרים כגון סמך מאגרי אטימולוגיה תרבויות לשימוש מאורעות מנת, לפנהס להתגבר ומאוחר תרבויות המצאת היסט

אתגרים קודמים:

מיקום
בניין הספרייה הלאומית בירושים

קהל יעד
נבחרת של 18 תלמידים ותלמידות

זמנים
7 מפגשים
במחצית א' או ב'

עלות
2,800 ש"ח לקבוצה במחיר מסובסד

מרכיבי התוכנית

לתוכנית שאר רוח שלושה מרכיבים מרכזיים: 

שלוש שעות מערכת שבועיות של הוראה מעמיקה במדעי הרוח
הוראת תוכנית ייחודית שנבנית על ידי מורות ומורים יזמים שרוצים בהתחדשות מדעי הרוח בבית ספרם.

הכשרה ייחודית למורות ומורי התוכנית
מפגשי ההכשרה עוסקים בבניית תוכנית לימודים בין תחומית, בהערכה מגוונת, בדרכי הוראה מבוססים טקסטים, במתודות חדשניות להוראת מקצועות הרוח ובהעשרה למורים.

שלושה ימי שיא לתלמידים  
התלמידות והתלמידים המשתתפים בתכנית נהנים מפעילות תרבותית בימי שיא בספרייה הלאומית ובמוסדות תרבות נוספים יחד עם כיתות 'שאר רוח' הפועלות ברחבי הארץ.

תהליך

שלבי התוכנית

איך מתקבלים לתוכנית? 
arrow down
מורות ומורים המעוניינים להצטרף לתוכנית 'שאר רוח' יפנו למנהל/ת בית הספר ויענו לדרישות מסמך 'קול קורא' המופיע באתר המרכז ללימודי רוח של הספרייה הלאומית. על פי דרישות המסמך, יש לנסח את מטרות התוכנית בבית הספר,לבחור את הטקסטים ואת מוקדי הלמידה הרצויים, ולהגיש מתווה לימודים ייחודי.

עם אישור הקבלה לתוכנית, יש לגייס את המערכת הבית-ספרית לשריין שעות איכותיות במערכת ולפנות תקציבים להסעות. בנוסף, יש לתכנן מראש את תהליך גיוס נבחרת התלמידים כדי שכיתת 'שאר רוח' תוכל להתחיל להיפגש בתחילת שנת הלימודים הבאה.
איך מגייסים לתוכנית? 
arrow down
בתי ספר רבים מתחילים לגייס תלמידים לתוכנית 'שאר רוח' כבר בחודשים מאי–יוני. יצירת נבחרת איכותית חשובה ביותר להצלחת התוכנית. לשם כך יוצרים חשיפה לתוכנית באמצעות שיעור לדוגמה. רושמים את התלמידים המתעניינים, מראיינים אותם ובוחרים את התלמידים המתאימים. היעד הוא לגבש קבוצה בת עשרים לומדים שהעיון הטקסטואלי מסקרן אותם. ניתן לדחות את תהליך הגיוס והרכבת הנבחרת לשבועות הראשונים לשנת הלימודים.
איך מתחילים?
arrow down
לאחר שגובשה נבחרת 'שאר רוח' אפשר לצאת לדרך. בפני המורה עומדת המשימה ליצור נורמות למידה ייחודיות בכיתה. על המורה לתאם ציפיות עם התלמידים, ולגבש דרכי למידה השונות מדרכי הלימוד בכיתה רגילה. יש לשים דגש על עיצוב האופן שבו מתקיים דיון בכיתה ועל הדרך שבה התלמידים בונים טיעון.
במה שונה ההוראה בכיתת שאר רוח מהוראה רגילה?
arrow down
במהלך השנה איכות הדיון בכיתה הולכת ומשתפרת, וניתן להקדיש נתח משמעותי מהזמן למשימות כתיבה. שינוי זה נתמך על ידי ההשתלמויות הייחודיות שמלוות את מורי התוכנית. אט אט מתגבשת הכיתה כקבוצת לימוד שמאפשרת מרחב בטוח לשיתוף ולשיחה מעמיקה. במרחב זה התלמידים יוכלו לחזור בהם מטיעון לא מנומק, להיעזר בחבר/ה לכיתה להגהה ולחלוק את תחושותיהם בכתב.

ממחצית השנה ואילך יש לשאוף שבמרכזו של כל שיעור יעמוד הטקסט. התלמידים יתבקשו להציע פרשנות מבוססת טקסט, על ידי שימוש בכלים לחשיבה, לבניית טיעון וכתיבה. בנוסף יוקדש זמן ליצירת תוצר כתוב שמסכם את הלמידה בנבחרת.

איך ליצור גאוות יחידה?
arrow down
בסביבות נובמבר, התלמידים ישתתפו ביום השיא הראשון יחד עם כיתות 'שאר רוח' מבית ספר נוספים. במהלך יום השיא יעברו התלמידים סדנאות המשלבות כיף עם עיון טקסטואלי, למידה ויצירה. מטרת ימי השיא היא לייצר גאוות יחידה ולצבוע את מדעי הרוח כתחום אתגרי לתלמידים מצטיינים.

עד סוף השנה ישתתפו התלמידים בעוד שני ימי שיא, ויוכלו לקחת חלק בכנס היוקרתי של תלמידי 'רוח' מצטיינים מכל הארץ.
איך התוכנית משפיעה על חטיבת הביניים? 
arrow down
מניסיוננו, בחטיבות ביניים בהן פעלו כיתות 'שאר רוח' השתנה השיח כלפי מקצועות מדעי הרוח בכמה מישורים. בחלק גדול מהמקרים, דרכי ההוראה הייחודיות שנלמדו בכיתת שאר רוח שינו לטובה את דרכי ההוראה בכיתות נוספות.
בתי ספר רבים מדווחים על הערכה מחודשת כלפי תחומי הרוח כתחום מצוינות וכן עלייה ביוקרה המקצועית של המורים.

בנוסף, ניכר כי חדרי המורים בהם פעלו כיתות 'שאר רוח' הסתגלו ביתר קלות לשינויים מערכתיים ותוכניים. בחלק מהמקרים מורות ומורים אלו יזמו בעצמם מהלכי 'התחדשות הלמידה' בית ספריים כלליים, בדגש על חדשנות פדגוגית ולמידה בין-תחומית.