אוצר ירושלמי

תלמידים חוקרים ויוצרים בספרייה הלאומית

מצוינות מדעי הרוח בחטיבות הביניים

תוכנית אוצר ירושלמי פותחה על ידי צוות החינוך של הספרייה הלאומית ומבוססת על מתודת למידה מבוססת תוצר (PBL).

במהלך התכנית התלמידים והתלמידות חוקרים פריטי מקור ראשוניים מאוספי הספרייה, שואלים שאלות, עובדים עם ספרות משנית, כותבים חיבור קבוצתי, ובהשראת החקר שנעשה, מצלמים, עורכים, ומפיקים סרטון אנימציה.

במהלך העבודה המשתתפים ירכשו מגוון מיומנויות שיצטרפו לארגז הכלים האישי שלהם: כגון עבודה בצוות, חשיבה ביקורתית, הערכת מידע, ניסוח שאלות, כתיבת טיעון, יצירת עלילה, עמידה מול קהל ועוד...

להרשמה
להורדה והדפסה >
תשמעו קטע

מקבץ פעילויות יצירתיות בעקבות האזנה לספרי שמע. לכל פעילות הסברים וטיפים לתלמידים לצד מדריך למורים.

חומרי למידה

פעילויות קצרות וממוקדות לפי ספרים

אתגרים

מתודולוגיות הביאו במרוצת וחברתיים האתנוגרפיה מחקר בכלים זאת עם תחום. בתחילת מחקרים כגון סמך מאגרי אטימולוגיה תרבויות לשימוש מאורעות מנת, לפנהס להתגבר ומאוחר תרבויות המצאת היסט

אתגרים קודמים:

מיקום
בניין הספרייה הלאומית בירושים

קהל יעד
נבחרת של 18 תלמידים ותלמידות

זמנים
7 מפגשים
במחצית א' או ב'

עלות
2,800 ש"ח לקבוצה במחיר מסובסד

מרכיבי התוכנית

לתוכנית שאר רוח שלושה מרכיבים מרכזיים: 

שלוש שעות מערכת שבועיות של הוראה מעמיקה במדעי הרוח
הוראת תוכנית ייחודית שנבנית על ידי מורות ומורים יזמים שרוצים בהתחדשות מדעי הרוח בבית ספרם.

הכשרה ייחודית למורות ומורי התוכנית
מפגשי ההכשרה עוסקים בבניית תוכנית לימודים בין תחומית, בהערכה מגוונת, בדרכי הוראה מבוססים טקסטים, במתודות חדשניות להוראת מקצועות הרוח ובהעשרה למורים.

שלושה ימי שיא לתלמידים  
התלמידות והתלמידים המשתתפים בתכנית נהנים מפעילות תרבותית בימי שיא בספרייה הלאומית ובמוסדות תרבות נוספים יחד עם כיתות 'שאר רוח' הפועלות ברחבי הארץ.

תהליך

שלבי התוכנית

איך מתקבלים לתוכנית? 
arrow down
מורות ומורים המעוניינים להצטרף לתוכנית 'שאר רוח' יפנו למנהל/ת בית הספר ויענו לדרישות מסמך 'קול קורא' המופיע באתר המרכז ללימודי רוח של הספרייה הלאומית. על פי דרישות המסמך, יש לנסח את מטרות התוכנית בבית הספר,לבחור את הטקסטים ואת מוקדי הלמידה הרצויים, ולהגיש מתווה לימודים ייחודי.

עם אישור הקבלה לתוכנית, יש לגייס את המערכת הבית-ספרית לשריין שעות איכותיות במערכת ולפנות תקציבים להסעות. בנוסף, יש לתכנן מראש את תהליך גיוס נבחרת התלמידים כדי שכיתת 'שאר רוח' תוכל להתחיל להיפגש בתחילת שנת הלימודים הבאה.
איך מגייסים לתוכנית? 
arrow down
בתי ספר רבים מתחילים לגייס תלמידים לתוכנית 'שאר רוח' כבר בחודשים מאי–יוני. יצירת נבחרת איכותית חשובה ביותר להצלחת התוכנית. לשם כך יוצרים חשיפה לתוכנית באמצעות שיעור לדוגמה. רושמים את התלמידים המתעניינים, מראיינים אותם ובוחרים את התלמידים המתאימים. היעד הוא לגבש קבוצה בת עשרים לומדים שהעיון הטקסטואלי מסקרן אותם. ניתן לדחות את תהליך הגיוס והרכבת הנבחרת לשבועות הראשונים לשנת הלימודים.
איך מתחילים?
arrow down
לאחר שגובשה נבחרת 'שאר רוח' אפשר לצאת לדרך. בפני המורה עומדת המשימה ליצור נורמות למידה ייחודיות בכיתה. על המורה לתאם ציפיות עם התלמידים, ולגבש דרכי למידה השונות מדרכי הלימוד בכיתה רגילה. יש לשים דגש על עיצוב האופן שבו מתקיים דיון בכיתה ועל הדרך שבה התלמידים בונים טיעון.
במה שונה ההוראה בכיתת שאר רוח מהוראה רגילה?
arrow down
במהלך השנה איכות הדיון בכיתה הולכת ומשתפרת, וניתן להקדיש נתח משמעותי מהזמן למשימות כתיבה. שינוי זה נתמך על ידי ההשתלמויות הייחודיות שמלוות את מורי התוכנית. אט אט מתגבשת הכיתה כקבוצת לימוד שמאפשרת מרחב בטוח לשיתוף ולשיחה מעמיקה. במרחב זה התלמידים יוכלו לחזור בהם מטיעון לא מנומק, להיעזר בחבר/ה לכיתה להגהה ולחלוק את תחושותיהם בכתב.

ממחצית השנה ואילך יש לשאוף שבמרכזו של כל שיעור יעמוד הטקסט. התלמידים יתבקשו להציע פרשנות מבוססת טקסט, על ידי שימוש בכלים לחשיבה, לבניית טיעון וכתיבה. בנוסף יוקדש זמן ליצירת תוצר כתוב שמסכם את הלמידה בנבחרת.

איך ליצור גאוות יחידה?
arrow down
בסביבות נובמבר, התלמידים ישתתפו ביום השיא הראשון יחד עם כיתות 'שאר רוח' מבית ספר נוספים. במהלך יום השיא יעברו התלמידים סדנאות המשלבות כיף עם עיון טקסטואלי, למידה ויצירה. מטרת ימי השיא היא לייצר גאוות יחידה ולצבוע את מדעי הרוח כתחום אתגרי לתלמידים מצטיינים.

עד סוף השנה ישתתפו התלמידים בעוד שני ימי שיא, ויוכלו לקחת חלק בכנס היוקרתי של תלמידי 'רוח' מצטיינים מכל הארץ.
איך התוכנית משפיעה על חטיבת הביניים? 
arrow down
מניסיוננו, בחטיבות ביניים בהן פעלו כיתות 'שאר רוח' השתנה השיח כלפי מקצועות מדעי הרוח בכמה מישורים. בחלק גדול מהמקרים, דרכי ההוראה הייחודיות שנלמדו בכיתת שאר רוח שינו לטובה את דרכי ההוראה בכיתות נוספות.
בתי ספר רבים מדווחים על הערכה מחודשת כלפי תחומי הרוח כתחום מצוינות וכן עלייה ביוקרה המקצועית של המורים.

בנוסף, ניכר כי חדרי המורים בהם פעלו כיתות 'שאר רוח' הסתגלו ביתר קלות לשינויים מערכתיים ותוכניים. בחלק מהמקרים מורות ומורים אלו יזמו בעצמם מהלכי 'התחדשות הלמידה' בית ספריים כלליים, בדגש על חדשנות פדגוגית ולמידה בין-תחומית.

ספרייה בכיס

מדף הספרים של ילדי המאה ה-21

התכנית בשיתוף מפמ"ר ספרות
אהרן אהרנסון והארבה
Text Link
בוא נדבר (ב)גלויות
Text Link
מי קובע מה לומדים?
Text Link
שישים שניות על סאדאת
Text Link
נוער למען מאמץ מלחמתי
Text Link
טבח כפר קאסם
Text Link
יום הולדת לבן גוריון
Text Link
יום פטירת אוסישקין
Text Link
הרצל וקיסר גרמניה
Text Link
100 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה
Text Link
כ"ט בנובמבר
Text Link
כיצד חוגגים את חנוכה?
Text Link
96 שנה לפטירת אליעזר בן יהודה
Text Link
יום הילד הבינלאומי
Text Link
הסכם השלום עם ירדן
Text Link
הסכם וייצמן-פייצל
Text Link
משפט דרייפוס - הסרט
Text Link
נפילת שיירת הל"ה
Text Link
סדר ט"ו בשבט
Text Link
הבחירות הראשונות
Text Link
להקת הצ'יזבטרון
Text Link
סמל המדינה
Text Link
ביטול חגיגות פורים בתל אביב
Text Link
מיהו יהודי?
Text Link
מלחמת ההתשה
Text Link
הגיליון הראשון של ירחון חרות
Text Link
מנהגי פורים
Text Link
משפט קסטנר
Text Link
בחירות 1959 ואירועי ואדי סאליב
Text Link
בחירות 1973
Text Link
צנזור הגדות פסח ברוסיה
Text Link
ביקור אייכמן בארץ ישראל
Text Link
הגדת יום העצמאות
Text Link
החגיגות בשער טיטוס
Text Link
מסתפרים בל"ג בעומר
Text Link
ירושלים - בירת ישראל
Text Link
ספר בדיחות אשכול
Text Link
70 שנה למבצע "על כנפי נשרים"
Text Link
86 שנה לרצח ארלוזורוב
Text Link
משבר הדיור: הבחירות לכנסת השנייה
Text Link
מפא"י נגד רדיו דמשק: הבחירות לכנסת השלישית
Text Link
העימות הגדול: בחירות 1977
Text Link
ראש השנה הראשון במדינה
Text Link
מה מספר דגל שמחת תורה?
Text Link
נעים להכיר: הפועל דוד (בן גוריון)
Text Link
סערת הסכם השילומים
Text Link
הצהרת בלפור
Text Link
הספר שניצל מליל הבדולח
Text Link
ממעריב לנוער לוועדת אגרנט
Text Link
איך תספרו לילדיכם על תכנית החלוקה?
Text Link
ההסכם החשאי עם מלך מרוקו
Text Link
ביקורי הברון רוטשילד בארץ ישראל
Text Link
גני הילדים הראשונים
Text Link
שירי חנוכה: בימים ההם בזמן הזה
Text Link
הקרב בין העיתונים במשפט דרייפוס
Text Link
אלוף האכילה של ישראל
Text Link
מראשון לציון לדמשק: סיפורו של נעמן בלקינד
Text Link
בקול גדול: המזרח – ביטאון ליהדות הספרדית
Text Link
האמן היהודי שניבא בציוריו את השואה
Text Link
110 שנה למשחק הכדורגל הראשון בארץ ישראל
Text Link
ט"ו בשבט כסוכן ערכי הציונות
Text Link
מלחמת השפות בטכניקום
Text Link
נחישות ותעוזה: ליל המטוסים בפברואר 1946
Text Link
מנהיג ציוני בשבי היפני
Text Link
מה נשתנה ליל פורים הזה מכל לילי פורים?
Text Link
55 שנה לכינון יחסים דיפלומטיים עם גרמניה "האחרת"
Text Link
ההצבעה הגורלית - כ"ט בנובמבר
Text Link
לזה לא ציפיתם: תחרות אוכל בתקופת הצנע
Text Link
הנוקמים בנאצים
Text Link
ציפורה רוזנפלד: אם ולוחמת
Text Link
נא לא להגזים: הסכם השלום עם מצרים
Text Link
הרמדאן הראשון במדינת ישראל שלאחר המלחמה
Text Link
הצצה ליומן מירושלים הנצורה
Text Link
ביכורים וביקורים
Text Link
עיר בהפסקה
Text Link
פקודת היום: הקמת צה"ל
Text Link
זהרה לביטוב
Text Link
ככה כן בונים חומה
Text Link
עברית קשה שפה
Text Link
צווארון כְּמוּרָה ומגן דוד
Text Link
תעלומה: למי שייך מחזור קטלוניה?
Text Link
מבצע סבתא
Text Link
הזוג המוזר – "הַבּוּנְד" והציונות
Text Link
צעדת ירושלים: עבר, הווה, עתיד
Text Link
"מה יש ל'בּוּנְד' לעשות כאן בישראל?"
Text Link
"אינני יכול לשתוק, אינני יכול להישאר בחיים"
Text Link
הכוכב שנולד בפראג
Text Link
ספר האורית שב לירושלים
Text Link
"את הלילה הזה ילד, אתה כבר לא תשכח"
Text Link
משפחת ששון- שושלת אצולה מהמזרח
Text Link
הליידי מבומביי
Text Link
הבה נגילה לכבוד חנוכה
Text Link
להיות עות'מאני או לא להיות עות'מאני – זו השאלה!
Text Link
ניל"י- סיפור על הקרבה ואומץ
Text Link
הצצה ליומנו של רפאל אבולעפיה- איש מחתרת ניל"י
Text Link
זהב, כדי לא למות ברעב
Text Link
אריה קום, התגייס לגדוד העברי!
Text Link
ט"ו בשבט, יום הולדת לכנסת ישראל
Text Link
לקט לבגרות: סוגיות נבחרות בתולדות המדינה
Text Link
לקט לבגרות: בונים מדינה
Text Link
ההרשמה לשנת תשפ"ג נפתחה!
לפרטים והצטרפות
left arrow

מהי ספרייה בכיס?

ספרייה בכיס היא תכנית חדשנית להנחלת אהבת הקריאה באמצעות ספרי שמע. הספרים זמינים בכל עת לכל תלמיד ותלמידה המשתתפים בתכנית, במכשיר הטלפון הסלולרי או במחשב. התכנית בונה נדבך חדש בתחום עידוד הקריאה בבתי הספר ומשתמשת בכלים טכנולוגיים לשם רכישת השכלה והעשרה תרבותית.

מה היתרון בספרים מוקלטים?

בעידן שבו נזנחים הספרים לטובת המסכים, ספרי השמע מצליחים להיות מקור משיכה למתבגרים. הם זמינים, מסקרנים ומשתלבים באופן טבעי ומהנה בחייהם. מחקרים מצביעים על כך שהאזנה לספרי שמע מתאימה לחיי המתבגרים במאה ה-21. היא מרחיבה את אוצר המילים, תורמת לשיפור יכולות קוגניטיביות, מעשירה את הרקע התרבותי ומחדדת את מיומנויות הקשב שנפגעות במידה רבה בקרב בני דור המסכים.

כיצד פועלת התכנית?

תלמידי חטיבת הביניים המשתתפים בתכנית מקבלים גישה למבחר ספרי איכות מוקלטים שניתן להאזין להם במכשיר הסלולרי או במחשב באמצעות היישומון אייקאסט (Icast). ניתן להקשיב לספרים בכל מקום: בכיתה, בנסיעה באוטובוס, בזמן מנוחה או ריצה ובשעות הפנאי בבית. המורים והספרנים בבית הספר מרכזים את התכנית ותפקידם להוביל ולהדריך את התלמידים באמצעות שימוש מונחה ביישומון בכיתה, האזנה אישית או משותפת, דיון בקבוצה ופעילויות יצירתיות נוספות בעקבות ספרי השמע.

45
ספרי איכות
160
כיתות חט"ב ברחבי הארץ
מקריית שמונה ועד אילת
5000
תלמידים
כיצד מצטרפים לתכנית?
ההרשמה לשנת הלימודים התשפ"ג נפתחה!
להרשמה
לרשימת
הספרים
המלאה
לחצו כאן