ימים ספורים לאחר מותו של הרצל נכתב בעיתון "השקפה": "דבר אחד יהיה זיכרון נאה להרצל בארץ ישראל. צריך לבנות על שם ד"ר הרצל עיר עברייה... ובעיר העברית הזאת יכוננו על שם ד"ר הרצל בית ספר תיכון עברי".
ב-1905 הקימו זוג המחנכים פניה ויהודה לייב מטמן-כהן גימנסיה עברית ביפו, וכעבור ארבע שנים עברה הגימנסיה לתל אביב ונקראה "הגימנסיה העברית הרצליה". חזון הקמת תיכון עברי בעיר העברית הנקראת על שם חיבורו של הרצל, "אלטנוילנד", התגשם.
מיום שנוסדה היתה גימנסיה "הרצליה" הרבה יותר מבית-ספר תיכון. היא היתה סמל לחינוך עברי ולתרבות היהודית המתחדשת של היישוב הציוני. הגימנסיה היתה גם מוקד תרבותי וחברתי, ונערכו בה כנסים, דיונים ואירועים עירוניים ולאומיים.
גם שיעור המוזיקה שנקלענו אליו בתמונה הזו אינו שיעור רגיל. הוא מגויס למטרה הגדולה: ליצור תרבות עברית ישראלית, לגדל דור חדש ומופתי בהתאם לתקוות של ראשי הציונות. ניתן לראות שהשיעור מתנהל בעברית; המורה שמנגן בכינור הוא פואה גרינשפון, שחיבר יצירות עבריות, הלחין שירי משוררים עבריים, הקים מכונים ללימודי מוזיקה וארגן קונצרטים. המקהלה והתזמורת של הגימנסיה היו מקיימות מידי יום שישי תהלוכה בתל אביב בה ניגנו ושרו שירי חלוצים.
שיעור המוזיקה שנקלענו אליו בתמונה הזו אינו שיעור רגיל. הוא מגויס למטרה הגדולה: ליצור תרבות עברית ישראלית, לגדל דור חדש ומופתי בהתאם לתקוות של ראשי הציונות.
מתבוננים
- התבוננו בכיתה ובאביזרים שיש בה. במה היא דומה לכיתה שלכם? במה היא שונה?
- שימו לב לבגדי התלמידים ולבגדיו של המורה. האם גם בבית הספר שלכם התלמידים והמורים מתלבשים בצורה כזו? מה מעיד הלבוש על היחס של המצולמים בתמונה לבית הספר שלהם?
- התבוננו בשמות התלמידים הכתובים על הלוח: רעננה, סגולה, בתיה, אסיה, הלן, אראלה, אביבית, אהרן, תמר, שלמה.
מיינו את השמות לפי הקטגוריות הבאות: שמות תנ"כיים, שמות המסמלים התחדשות, שמות לועזיים. מה ניתן ללמוד על הרכב התלמידים בכיתה מהשמות שלהם?
השוו בין תמהיל השמות שבתמונה לבין תמהיל השמות שאצלכם בכיתה. האם הוא דומה? במה הוא שונה?
דנים
- האם הצילום מבוים? מהי מטרתו לדעתכם?
- מהו מקומו של בית ספר ושל חינוך בבניית החברה ובעיצובה?
- האם למערכת החינוך בישראל כיום יש תפקיד משמעותי בבניין החברה? האם צריך להיות לה?
ביימו 3 תמונות תדמית לבית הספר שלכם. מה הייתם בוחרים להראות? על מה שמים דגש?
הכינו מצגת או סרטון בהם יהיו כלולות התמונות בשילוב טקסט או הסבר המתאר את התמונות ואת בית הספר
מחפשים ומשווים
חפשו באינטרנט אתרים של חמישה מוסדות חינוך שונים, אפשר לכלול ביניהם גם את האתר של גימנסיה הרצליה.
איך כל מוסד מציג את עצמו? מהם הערכים שהוא מבקש לקדם?
בשיעור היסטוריה, בנושא: בניין הבית הלאומי; תל אביב העיר העברית הראשונה.
בשיעור תרבות יהודית-ישראלית, בנושא: חברת מופת- ישראל כחברת מופת בהגות הציונות.
עוד מאותו נושא