מקצועיים בחינוך

בבית ספר לומדים מתמטיקה, תנ"ך, היסטוריה, אנגלית, אזרחות, מדעים; לפעמים גם אמנות, ערבית, תקשורת או דברים אחרים. אמנם כל אלו מכונים "מקצועות", אבל אף אחד מהם הוא לא באמת מקצוע.

אפשר לקרוא להם תחומי ידע בסיסיים, נושאי לימוד חשובים או מיומנויות והעשרה.

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

קוראים

התלמידים שבתמונה לומדים מקצוע. נגרות. הם משרטטים, חותכים, מרכיבים ולבסוף מייצרים רהיטים. בכיתה שלהם השולחנות הם תוצרי הלמידה ולא המקום עליו מניחים את חומרי הלמידה.

בשנת 1959, השנה שבה הם צולמו, ועד סוף שנות ה-70, מחצית מהתלמידים בישראל למדו בבתי ספר מקצועיים, בהם לצד הלימודים העיוניים גם התמחו בעבודת כפיים. מלבד הכשרה לעבודה ובסיס להתמקצעות עתידית, סיפקו התיכונים המקצועיים אפשרות למימוש הכישרונות של התלמידים ולתחושת מסוגלות עצמית גבוהה בדרך נוספת מלבד שינון חומר, ציונים ומבחנים. לכך נוספו ערכים ציוניים: עבודה, יצרנות ועשייה.

עם השנים גברה ההתנגדות למסגרות החינוך המקצועיות והן הצטמצמו מאוד. המתנגדים טענו שהן מסלילות את התלמידים, כלומר- קובעות את עתידם בגיל צעיר מבלי שיהיה להם יכולת בחירה להצטיין בתחומים אחרים. תפקיד בית הספר הוא להעניק תשתית ידע וערכים ולא מקור פרנסה, ומעל לכל- חינוך מקצועי גורם להנצחת פערים חברתיים ועדתיים, משום שבפועל רבים מהתלמידים בתיכונים המקצועיים השתייכו לשכבות נמוכות ולעדות המזרח.

תיכונים מקצועיים כיום מתמקדים בלימודי טכנולוגיה, תכנות, הנדסה וכדומה ורבים מהבוגרים משתלבים במשרות בכירות, אך סוגיית החינוך המקצועי עדיין מסעירה את השיח הציבורי בישראל.

מלבד הכשרה לעבודה ובסיס להתמקצעות עתידית, סיפקו התיכונים המקצועיים אפשרות למימוש הכישרונות של התלמידים ולתחושת מסוגלות עצמית גבוהה בדרך נוספת מלבד שינון חומר, ציונים ומבחנים. לכך נוספו ערכים ציוניים: עבודה, יצרנות ועשייה.

עם השנים גברה ההתנגדות למסגרות החינוך המקצועיות והן הצטמצמו מאוד.

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

מדברים

מתבוננים

- התבוננו בבגדי התלמידים, מה ניתן ללמוד מהם על אופי בית הספר?

- מה אפשר להסיק מהבעת פניהם של התלמידים המצולמים? האם הם אוהבים את עבודתם?

- התבוננו בחדר שבתצלום. מהם ההבדלים בין הכיתה שבה עובדים התלמידים לכיתה שלכם?

דנים

- חינוך מקצועי או חינוך עיוני- מה לדעתכם חשוב יותר? מה מועיל יותר לתלמידים? מה תורם יותר למדינה?

- האם קיים, לדעתכם, סף מינימלי של השכלה? האם יש דברים שכל אחד צריך לדעת גם אם הוא לא לומד? מהם?

האם קיים סף מינימלי של כישורים ומיומנויות? אילו דברים כל אדם צריך לדעת לעשות?

- מה הייתם רוצים לדעת לעשות שלא מלמדים בבית הספר? על חשבון איזה מקצוע?

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

יוצרים

יצירה מעשית

צרו סרטון של שלוש דקות בו אתם מספרים על משהו שקרוב לליבכם- המשפחה שלכם, תחביב כלשהו, חברים או כל דבר אחר.

יצירה עיונית

כתבו שני דפי מידע על התפתחות היכולת ליצור סרטונים בטלפון סלולרי.

מאזיניםפועליםקוראיםמשוחחיםפעילות מסכמתיוצריםמביניםמתבוננים

מבינים

שוחחו על ההבדל בין לימוד מקצועי-מעשי ללימוד עיוני-תיאורטי

הצעת הגשה

הצעת הגשה

בשיעור היסטוריה, בנושא: עליה, קליטה ועיצוב החברה והתרבות במדינת ישראל.

בשיעור אזרחות, בנושא: החברה הישראלית; זרמים בחינוך.

עוד מאותו נושא

להרחבה

להרחבה

No items found.